Brev:
Afføringsproblemer eller hirschsprungs syndrom?
12. november 2003
Alder:
5 mdr.
Afføringsproblemer eller hirschsprungs syndrom?
Min datter på 5 mdr. har siden 1 mdr.s alderen haft problemer med uregelmæssige intervaller mellem afføringerne. Helt op til 16 dage mellem afføringerne.
Hun er blevet tjekket for hirschsprung syndrom, men heldigvis blev dette afkræftet. Jeg er dog ikke helt overbevist, idet min svigermor nu har fortalt mig, at hun siden sin barndom har haft "et stykke tarm der ikke virker", og at hun altid har måtte passe på hvad hun spiste, da hun ellers har problemer med maven. Hun har ingen diagnose på denne tilstand, da det aldrig er blevet grundigt undersøgt.
Desuden giver jeg ikke meget for den objektive undersøgelse min datter blev udsat for- lidt trykken på maven og en lillefinger i rumpen. Grundet de lange intervaller mellem aff., stoppede jeg med amningen da hun var 3 mdr. gammel, fordi jeg havde en mistanke om, at min mælkeproduktion var vigende. Vel nok pga. min datters kroniske forstoppelse, som har taget appetitten fra hende.
Siden har hun fået modermælkserstatning, og har i overgangsfasen fået laktulose i en måned, hvorefter jeg aftrappede beh. Hendes aff. mønster er nu nogenlunde genoprettet, men hun har i ca halvdelen af tiden kun afføring hver anden dag, og her må jeg hjælpe hende med at komme af med det. Allerede ved 2. dagen uden afføring er den hård, og samtidig synes jeg den lugter fadt/sødligt.
Når dette mønster så har stået på en uges tid, er det pludselig ovre, og hun går tilbage til at have almindelig daglig afføring i en uges tid igen, uden at jeg behøver at hjælpe hende af med det.
Sundhedsplejersken siger, at jeg igen skal forsøge med laktulosebehandling, og at jeg skal holde mig fra sveskemos til hendes grød, da det virker refleksstimulerende på tarmen. Hun er lige begyndt at få smagsprøver på grød, og jeg er indstillet på at give laktulose forebyggende i overgangsperioden. Men er det ikke netop godt for min datter at få frugt, og især sveskemos? Jeg har en mistanke om, at problemet netop er svigtende tarmperistaltik.
Mit andet spørgsmål er, hvorlænge skal min datter have problemer med sin mave, inden jeg kan kræve at der bliver ledt ordentligt efter en årsag? Jeg må indrømme at jeg er træt af hele tiden at skulle symptombehandle, det er meget utilfredsstillende, og det bekymrer mig selvfølgelig en hel del.
Håber at du kan hjælpe, på forhånd tak