Afføringsproblemer eller hirschsprungs syndrom?

12. november 2003

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Afføringsproblemer eller hirschsprungs syndrom?

Min datter på 5 mdr. har siden 1 mdr.s alderen haft problemer med uregelmæssige intervaller mellem afføringerne. Helt op til 16 dage mellem afføringerne.

Hun er blevet tjekket for hirschsprung syndrom, men heldigvis blev dette afkræftet. Jeg er dog ikke helt overbevist, idet min svigermor nu har fortalt mig, at hun siden sin barndom har haft "et stykke tarm der ikke virker", og at hun altid har måtte passe på hvad hun spiste, da hun ellers har problemer med maven. Hun har ingen diagnose på denne tilstand, da det aldrig er blevet grundigt undersøgt.

Desuden giver jeg ikke meget for den objektive undersøgelse min datter blev udsat for- lidt trykken på maven og en lillefinger i rumpen. Grundet de lange intervaller mellem aff., stoppede jeg med amningen da hun var 3 mdr. gammel, fordi jeg havde en mistanke om, at min mælkeproduktion var vigende. Vel nok pga. min datters kroniske forstoppelse, som har taget appetitten fra hende.

Siden har hun fået modermælkserstatning, og har i overgangsfasen fået laktulose i en måned, hvorefter jeg aftrappede beh. Hendes aff. mønster er nu nogenlunde genoprettet, men hun har i ca halvdelen af tiden kun ...

Annonce

... afføring hver anden dag, og her må jeg hjælpe hende med at komme af med det. Allerede ved 2. dagen uden afføring er den hård, og samtidig synes jeg den lugter fadt/sødligt.

Når dette mønster så har stået på en uges tid, er det pludselig ovre, og hun går tilbage til at have almindelig daglig afføring i en uges tid igen, uden at jeg behøver at hjælpe hende af med det.

Sundhedsplejersken siger, at jeg igen skal forsøge med laktulosebehandling, og at jeg skal holde mig fra sveskemos til hendes grød, da det virker refleksstimulerende på tarmen. Hun er lige begyndt at få smagsprøver på grød, og jeg er indstillet på at give laktulose forebyggende i overgangsperioden. Men er det ikke netop godt for min datter at få frugt, og især sveskemos? Jeg har en mistanke om, at problemet netop er svigtende tarmperistaltik.

Mit andet spørgsmål er, hvorlænge skal min datter have problemer med sin mave, inden jeg kan kræve at der bliver ledt ordentligt efter en årsag? Jeg må indrømme at jeg er træt af hele tiden at skulle symptombehandle, det er meget utilfredsstillende, og det bekymrer mig selvfølgelig en hel del.

Håber at du kan hjælpe, på forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.