Brev:
Nyrebækkenbetændelse
16. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Nyrebækkenbetændelse
Kære sundhedsplejerske
Jeg kan jo lige starte med kort at præsentere os, da vi er nye medlemmer. Vores lille familie - mor, far og et barn - bor i Luxembourg. Oscar kom til verden her i Lux 11. november sidste år. Han er generelt en glad, rask og nem lille dreng :-)
Mit spørgsmål går på den videre behandling i forbindelse med en nyrebækkenbetændelse, som han var indlagt med omkring 1. april. Det var grimt, men han er helt rask igen, og en dansk specialist i nyresygdomme hos børn, som vi efterfølgende har haft kontakt med, har rådet os til ikke at gøre yderligere, men blot holde godt øje med ham ved blandt andet at tjekke hans urin hjemme (der er 15 % risiko for at drenge under et år, som har haft nyrebækkenbetændelse, vil få det igen).
Vores dilemma er, at lægerne her i Lux er knapt så tilbageholdne med at iværksætte behandling og udskrive medicin (det var denne viden - og mistro - i forbindelse med det luxembourgske behandlingssystem, som fik os til at kontakte en usædvanligt venlig og hjælpsom dansk specialist).
Vi har fået en tid til en røntgenundersøgelse af Oscars urinveje, hvor de gennem maveskindet fylder blæren op med en kontrastvæske, som de kan følge på en skærm. Formålet er et finde ud af, om han lider af refluks - altså tilbageløb af urin til nyren - hvilket ifølge lægerne her kan give gentagne infektioner i nyrerne. Det mener den danske specialist er en usikker hypotese, hvorfor man ikke foretager denne undersøgelse i DK på baggrund af en enkelt infektion.
Hvis han lider af refluks, skal han ifølge lux-lægerne behandles med forebyggende antibiotika og evt senere opereres, hvis han ikke vokser fra refluksen (det vil sige, at endnu en røntgenundersøgelse eller flere er nødvendigt). Den danske specialist hævder, at nye undersøgelser har vist, at forbindelsen mellem refluks og infektioner er tvivlsom.
Det vil sige, at vi nu skal vælge, om vi vil lade ham gennemgå røntgenundersøgelse samt evt antibiotikabehandling og operation vel vidende: ...
...
(1) at luxembourgske læger efter danske standarder ofte er meget aggressive i deres behandlingsmentalitet
(2) at en dansk specialist mener, at det hele er unødvendigt.
Min indre stemme fortæller mig, at vi skal følge den danske læge, men samtidig er det svært at sætte sig op imod samtlige læger her, for hvis han nu rent faktisk bliver syg igen, så står vi som de forældre, der ikke ville følge den anviste behandling...
Vi er meget frustrerede over det hele. Foreløbig har vi efter råd fra den danske læge valgt at droppe den forebyggende antibiotika, som vi er blevet pålagt at give Oscar siden ca. 1. april, selvom vi jo ikke ved på nuværende tidspunkt, om der overhovedet er noget i vejen med ham. Det kan meget vel være, at vi har givet en helt rask dreng antibiotika i 6 uger!
Derudover har den dosis, som vi har fået pålagt at give ham, også været 3 gange så høj som den i Skandinavien anbefalede dosis! Vi har selvfølgelig informeret vores børnelæge her om, at vi stopper med antibiotika, indtil vi har svar på røntgenundersøgelsen, og det var ikke populært! Vi har valgt at lade ham gennemgå røntgenundersøgelsen, og vi håber så på, at de ikke finder noget - case closed, alle glade.
Men jeg har det rigtig skidt med at lade ham gennemgå en undersøgelse (gennemgå den med undersøgelsen forbundne smerte, stress, infektionsrisiko), som jeg ikke finder er nødvendig. Hvis de rent faktisk påviser refluks, så har vi talt om, at vi måske kan gå med til forebyggende behandling (efter danske anvisninger med hensyn til mængde og periode), men aldrig operation, hvis ikke han bliver syg igen. Men jeg ved ikke...
Jeg har heller ikke lyst til at give ham forebyggende antibiotika i op til 6 måneder, når vi nu efter den danske læges mening bare kan holde ekstra godt øje med ham...
Mit spørgsmål til dig er så? Hvad i al verden ville du gøre?
Jeg ved godt, at du ikke er læge, men måske har du alligevel et bud ud fra min beskrivelse...
Med venlig hilsen
Heidi