Nyrebækkenbetændelse

16. maj 2006

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Nyrebækkenbetændelse

Kære sundhedsplejerske

Jeg kan jo lige starte med kort at præsentere os, da vi er nye medlemmer. Vores lille familie - mor, far og et barn - bor i Luxembourg. Oscar kom til verden her i Lux 11. november sidste år. Han er generelt en glad, rask og nem lille dreng :-)

Mit spørgsmål går på den videre behandling i forbindelse med en nyrebækkenbetændelse, som han var indlagt med omkring 1. april. Det var grimt, men han er helt rask igen, og en dansk specialist i nyresygdomme hos børn, som vi efterfølgende har haft kontakt med, har rådet os til ikke at gøre yderligere, men blot holde godt øje med ham ved blandt andet at tjekke hans urin hjemme (der er 15 % risiko for at drenge under et år, som har haft nyrebækkenbetændelse, vil få det igen).

Vores dilemma er, at lægerne her i Lux er knapt så tilbageholdne med at iværksætte behandling og udskrive medicin (det var denne viden - og mistro - i forbindelse med det luxembourgske behandlingssystem, som fik os til at kontakte en usædvanligt venlig og hjælpsom dansk specialist).

Vi har fået en tid til en røntgenundersøgelse af Oscars urinveje, hvor de gennem maveskindet fylder blæren op med en kontrastvæske, som de kan følge på en skærm. Formålet er et finde ud af, om han lider af refluks - altså tilbageløb af urin til nyren - hvilket ifølge lægerne her kan give gentagne infektioner i nyrerne. Det mener den danske specialist er en usikker hypotese, hvorfor man ikke foretager denne undersøgelse i DK på baggrund af en enkelt infektion.

Hvis han lider af refluks, skal han ifølge lux-lægerne behandles med forebyggende antibiotika og evt senere opereres, hvis han ikke vokser fra refluksen (det vil sige, at endnu en røntgenundersøgelse eller flere er nødvendigt). Den danske specialist hævder, at nye undersøgelser har vist, at forbindelsen mellem refluks og infektioner er tvivlsom.

Det vil sige, at vi nu skal vælge, om vi vil lade ham gennemgå røntgenundersøgelse samt evt antibiotikabehandling og operation vel vidende: ...

Annonce

...
(1) at luxembourgske læger efter danske standarder ofte er meget aggressive i deres behandlingsmentalitet
(2) at en dansk specialist mener, at det hele er unødvendigt.

Min indre stemme fortæller mig, at vi skal følge den danske læge, men samtidig er det svært at sætte sig op imod samtlige læger her, for hvis han nu rent faktisk bliver syg igen, så står vi som de forældre, der ikke ville følge den anviste behandling...

Vi er meget frustrerede over det hele. Foreløbig har vi efter råd fra den danske læge valgt at droppe den forebyggende antibiotika, som vi er blevet pålagt at give Oscar siden ca. 1. april, selvom vi jo ikke ved på nuværende tidspunkt, om der overhovedet er noget i vejen med ham. Det kan meget vel være, at vi har givet en helt rask dreng antibiotika i 6 uger!

Derudover har den dosis, som vi har fået pålagt at give ham, også været 3 gange så høj som den i Skandinavien anbefalede dosis! Vi har selvfølgelig informeret vores børnelæge her om, at vi stopper med antibiotika, indtil vi har svar på røntgenundersøgelsen, og det var ikke populært! Vi har valgt at lade ham gennemgå røntgenundersøgelsen, og vi håber så på, at de ikke finder noget - case closed, alle glade.

Men jeg har det rigtig skidt med at lade ham gennemgå en undersøgelse (gennemgå den med undersøgelsen forbundne smerte, stress, infektionsrisiko), som jeg ikke finder er nødvendig. Hvis de rent faktisk påviser refluks, så har vi talt om, at vi måske kan gå med til forebyggende behandling (efter danske anvisninger med hensyn til mængde og periode), men aldrig operation, hvis ikke han bliver syg igen. Men jeg ved ikke...

Jeg har heller ikke lyst til at give ham forebyggende antibiotika i op til 6 måneder, når vi nu efter den danske læges mening bare kan holde ekstra godt øje med ham...

Mit spørgsmål til dig er så? Hvad i al verden ville du gøre?

Jeg ved godt, at du ikke er læge, men måske har du alligevel et bud ud fra min beskrivelse...

Med venlig hilsen
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far