Hånd-fod-mund sygdom

22. juni 2005

Kategori:
Alder:
2 år

Hånd-fod-mund sygdom

Hej Helen

Min dreng på 2 år har lige fået hånd-fod-mund sygdom og er desuden rød i halsen. Det har han så fået pencilin for, men han er meget hårdt ramt med blærer i munden og vil ingenting spise ELLER drikke... Han er ellers en ædedolk og imorges spiste han yoghurt, men siden det har han grædt hver gang han har prøvet det mindste, også drikkevarer.

Nu har vi jo 35 grader hernede i Italien og jeg er noget bekymret, for jeg kan mærke han er tørstig. Jeg har fået noget trøskegelé til munden, men han bliver meget ulykkelig hvis jeg prøver at smøre det på.

Kan jeg bruge panodil for at dulme smerterne lidt så han kan få lidt væske ned? Eller virker de ikke på den slags smerter?

Ved du hvor længe disse blærer vil være der? Jeg kan ikke finde noget om det, hvor jeg end læser og han skal være hjemme ...

Annonce

... indtil i hvert fald d. 30. siger lægen. Men pga sprogvanskeligheder kan jeg ikke få svar på hvor længe blærerne er der (specielt dem i munden er interessante...).

Dem på hænder og fødder er først lige begyndt at dukke op, mest som røde pletter der så udvikler sig til blærer, men er det ligesom med skoldkopper, at de kun er der 1-2 dage hvorefter de så forsvinder eller får skorpe på?

Det er frygtelig at se sin sultne og tørstige dreng græde hver gang han prøver at putte noget i munden og jeg har prøvet al slags mad/frugt, helt uden krydderier eller andet på (bl.a. hvid pasta og ris, pølser, smoothie, gulerodsjuice, saftevand, vand, mælk, brød, rejer.. )

Vil isklumper i munden hjælpe ham?

Hvor længe kan han gå uden væske, før jeg skal tage ham til hospitalet?

Håber du kan hjælpe mig...

Hej fra Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København