Nedsat appetit og vægttab efter sygdom

23. januar 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Nedsat appetit og vægttab efter sygdom

Hej Helen.

Tak for tidligere svar.

Min datter har været syg halvanden uge, med feber og hoste. Det var egentlig meningen, at jeg for tiden jo ville trappe amningen ned - især om natten, men pga. sygdom har hun nægtet at spise rigtig mad, og hun har næsten trappet sig selv op til fuldamning, de uger hun var syg.

Nu trapper jeg ned. Hun bliver ikke puttet med babs i munden (yeahh) og jeg prøver at begrænse amningen til eftermiddag efter vuggestue, aften inden putning, én gang om natten (simpelthen for ikke at få brystbetændelse) og om morgenen. (Jeg ved godt det skal ned på 2 gange, men 4 gange er lige nu meget nedtrapning ift. de 20 gange hun krævede under sygdom).

Om natten finder hun nogen gange alligevel ind til mit bryst, mens jeg sover, så nogle nætter får hun mere, selvom jeg pakker brysterne ind i tøj. (Eller også pakker jeg måske selv brystet ud, da jeg jo har gjort det i søvne i 14 mdr.).

Problemet er, at hun i sygdomsperioden intet rigtig mad ville indtage. Dagene efter kunne jeg så få lidt smoothie og blåbær i hende, men hun nægter grød, brød, banan og det hun ellers er glad for.

Hun vil nu helst ...

Annonce

... kun have bryst, og hun skriger og skriger hele dagen efter det - og hiver i mit tøj, kaster sig ned i flitsbue, græder etc. Det er virkelig svært at sige nej - og når det lykkedes for mig at aflede, sige nej og tilbyde noget vand, at lave et skift eller en overgang, der får hende væk fra babsen, vil hun alligevel ikke rigtig spise noget rigtig mad særligt.

I dag har hun siden jeg hentede hende fra vuggestue kl.14, (hvor hun vist spiste lidt af sin madpakke) spist 10 blåbær, en smoothie og to stykker kødpølse og tre bidder af mit stykke laks til aftensmad.

Hun nægter en varm grød med lidt mos på og lign.

Det er nu 6 dage siden hun blev rask, og hun har tabt sig en del kan jeg mærke. Hun var så en ret stor pige i forvejen (78 cm./12,5 kg ved 1 årstjek), så hun kan godt klare lidt vægttab, men det skal jo helst ikke fortsætte. Hun er også begyndt at kunne gå selv (12 mdr.), så det gør selvfølgelig også at grammene rasler lidt af hende, men alligevel er jeg lidt bekymret, når tøjet nu sidder løsere på hende.

Hvad gør jeg?
Nægter hende babsen?
Prøver fortsat blot at motivere med forskelligt mad?

På forhånd tak for svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39