Brev:
Amning og refluks
28. december 2017
Alder:
1 mdr.
Amning og refluks
Hej Helen
For 6 uger siden blev vi forældre for tredje gang til en fin, lille pige på 3200 gram. Hun er sød og rar, og hendes storesøskende elsker hende.
Vi havde en lidt besværlig start, hvor hun ikke tog nok på. SP troede, at hun ikke fik nok mad, på trods af at jeg har fuldammet de to andre. Derfor blev der sat et ammeprojekt i gang. I to uger ammede jeg hver tredje time, herefter eftermadede vi hende med flaske og til sidst malkede jeg ud for at stimulere brysterne. Det var hårdt for hele familien, da det tog meget tid. Nu er vi heldigvis på den anden side. Hun tager fint på, trives og styrer selv hendes spisetider.
Jeg skriver, fordi jeg har brug for råd til amningen og refluks.
Hun har problemer med tilbageløb i spiserøret. Hun gylper ikke men synker og synker. Hun hoster og rømmer sig. Det driller hende både når hun sover og når hun er vågen. Egentlig er hun meget sød til at sove, hvis det ikke var for refluksen. Det forværres når hun bliver gal og skriger.
Jeg har snakket både med SP ved besøg og lægen ved 5 ugers undersøgelsen. Jeg har hævet hendes seng. Jeg ammer så hun har hovedet oppe. Vi har hende utrolig meget i armene, da hun ofte vågner, når vi ligger hende. Bevægelsen fra bryst til seng sætter det i gang. Vi hjælper hende videre i søvn ved at tage hende op og vugge hende. Det er besværligt at have hende i favnen det meste af hendes sovetid. Det er begrænset hvor meget man kan med en hånd. Og det frustrerer de store børn. Også os. Barnevognen er vi slet ikke gået i gang med endnu sådan rigtigt, da hun skal trilles konstant og det hjælper ikke rigtig, når hun begynder at få opstød. Det er ikke så nemt med denne årstid at tage hende op i armene.
Jeg har forsøgt at have hende i en vikle mave mod mave, så jeg kan få hænderne frie. Og det går rimeligt, men efter et stykke tid strækker hun sit hoved bagover så langt hun kan. Og så bliver hun gal. Hvor længe og hvor tit må hun sidde i sådan en strækvikle?
Lægen mente at der ikke var så meget at gøre. Hvis vi syntes det blev værre, ville han gerne henvise til børneafd. Og måske de ville give medicin. Jeg tror, han tog det meget rolig, fordi jeg tog det roligt. Vi er lidt mere afventende denne gang, fordi storebror også havde det. Der var vi på børneafd. Som ikke gjorde noget alligevel. Og han voksede fra det.
Men selv om vi har roen denne gang, så er det stadig hårdt, da det går ud over både søvn og tiden med de store. Er der andet vi kan gøre?
Jeg har læst, at man kan give noget håndkøbsmedicin, men er det en god ide uden lægens råd?
Og jeg ved ikke om refluksen er slem nok til medicin eller møllen ved børneafdelingen. Hun er ked af det en gang i mellem. Vores hverdag er ikke fyldt med skrigeture mere uro, pylren og baby i favn.
Det hænger nemlig også sammen med amningen. Amningen er en urolig affære. Det har det været fra starten. Hun ligger meget uroligt ved brystet. Hun sparker/cykler med benene. Den frie arm kører frem og tilbage. Hånden hiver og kratter i mit bryst. Hun hopper af og på. Hun skriger ikke men kommer med irriteret lyde. I starten troede jeg, det var fordi, der ikke var mælk nok. Men det tror jeg nu der er. Nogle gange hjælper det at skrifte bryst - især fra højre til venstre.
Om morgenen er amningerne for det meste rolige og så bliver der værre og værre op af dagen. Det er værst fra sen eftermiddag til sidst på aftenen. Det eneste der hjælper er, at amme gående. Det bliver mine arme bare så lange af.
Jeg ved ikke om det er mælkemængden eller om det er bøvser og prutter. Jeg forsøger at bøvse hende af, hvis hun er urolig, men der kommer sjældent en bøvs. Hvis det ikke hjælper at gå rundt, så lukker jeg mælkebaren, og det affinder hun sig for det meste med. Så går vi hende i søvn, da refluksen som sagt starter, når jeg lægger hende. Jeg har forsøgt at putte i lift, men det dur ikke endnu.
Hun vil gerne spise, når hun vågner af lur og vil også gerne have godnattår. Er det ok?
Om natten er amningerne meget lange. Det taget ca. 1,5-2 timer inden hun sover ordentligt igen. Her hopper hun også af og på brystet men knap så urolig med resten af kroppen. Jeg synes ikke, hun sådan falder i søvn, men hun suger og synker ca. I en time. Nogle gange kun fra det ene bryst. Andre gange fra begge. Hun falder som regel i søvn ved brystet her. Herefter starter vi på en længere proces, som jeg har forklaret.
Refluksen sætter i gang, når jeg lægger hende og hun vågner. Så det er op og ned af liften. Nogle gange prøver jeg at sidde med hende i 15 min efter amning for at lade maden synke ned, men det virker ikke altid. Og jeg vil jo gerne bare sove igen. 5 timers søvn på en nat, er en god nat. Nogle gange forsøger jeg at blunde med hende på armen for bare at få lidt hvile.
Ville det være i orden, hvis far en gang i mellem, når jeg var total segnefærdig af træthed, gav hende en enkelt flaske om natten, så jeg kunne få lidt sammenhængende søvn?
Siden hun var 4 dage gammel har hun kun haft afføring hver fjerde eller femte dag. Den er ikke remoulade gul men mørkere. Til gengæld slår hun nogle meget ildelugtende prutter. Vi har haft hende til zoneterapi to gange i håb om at sætte maven i gang, men det har ikke haft en effekt.
Er der et eller andet vi kan gøre for at få roligere og kortere amninger samt roligere søvn, eller må vi leve det igennem? :-)
Venlig hilsen
Mor til tre