Brev:
Forebyggelse af astmatisk bronkitis
11. januar 2017
Alder:
10 mdr.
Forebyggelse af astmatisk bronkitis
Kære Helen.
Jeg skriver til dig i håb om, at du måske har et råd, som vi endnu ikke har afprøvet.
Min datter på nu 10 måneder, får, hver gang hun er forkølet, astmatisk bronkitis. Hun var indlagt som helt spæd med RS-virus, der udviklede sig til astmatisk bronkitis, hvor hun måtte have ilt i ti dage, væskedrop og fysioterapi til at hjælpe hende af med slim. En rigtig barsk omgang. Lægerne advarede os om, at vi kunne risikere, at hun ville komme til at få det igen og igen, indtil hun er 2-3 år. Og de fik desværre ret - hun har haft det ca. en gang om måneden siden da - endda i sommerhalvåret. Vi er SÅ trætte af det, og det er jo selvfølgelig synd for hende, at hun skal opleve så meget sygdom.
Hun får flixotid morgen og aften som forebyggende medicin, og ventoline og atrovent i en såkaldt aerosol eller nebulisator, når hun er syg (jeg tror ikke, at man gør det helt på samme måde i Danmark, men det er praksis her, hvor vi bor). Når hun fylder 1 år, kan hun få en vaccine mod luftvejsinfektioner (bronchovaxom), men det er der stadig næsten to vintermåneder til, og jeg føler mig efterhånden helt desperat over al den sygdom. Vi når knap nok ovenpå en omgang, før næsen løber igen, og så går der som regel en lille uge med snot, før det sætter sig på de nedre luftveje med hvad dertil hører af hoste, dårlig søvn, manglende appetit og selvfølgelig ubehag. Det er frustrerende af mange årsager - det følges ikke rart at pumpe sit barn med kortison, og da slet ikke, når hun bliver syg alligevel og desuden har udviklet en form for allergisk hudreaktion over for det. Men vi tør jo heller ikke lade være, for hvad nu, hvis det så bare bliver endnu værre.
Jeg har haft hende til zoneterapeut og har selv fulgt et kursus, så jeg kan behandle hende derhjemme - både forebyggende, og når hun er syg, men det har vi ikke set den store effekt af det. Det er så svært at opbygge rutiner med søvn og mad, når vi så tit bliver bombet tilbage pga. sygdom.
Heldigvis påvirker det ikke hendes generelle udvikling. Hun er overordentlig godt med motorisk og følger sin egen kurve, og børnelægen, som følger hende, er godt tilfreds. Men hun har ikke rigtig noget løsningsforslag ud over forebyggende medicin og anfaldsmedicin og så vaccinen, når hun er gammel nok til det. Som hun siger: "det eneste, I kan gøre, er at tage hende ud af vuggestuen, så hun ikke konstant bliver udsat for virus og bakterier". Men det kan jo ikke lade sig gøre.
Hun sover ikke ude, da luften tit er temmelig forurenet her i byen, og vi er selvfølgelig opmærksomme på at undgå syge mennesker, vaske hænder efter vuggestuen, klæde hende godt på, osv.
Hvad gør man i Danmark i den slags tilfælde? Venter tålmodigt på, at barnet (måske) vokser fra det, eller er der et eller andet man kan gøre? Jeg ser meget frem til at høre fra dig.
Hilsen