Brev:
Baby har slået baghovedet ifm. fald fra 1,5 m højde
18. oktober 2016
Alder:
3 mdr.
Baby har slået baghovedet ifm. fald fra 1,5 m højde
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da vi havde en ulykkelig situation herhjemme i går.
Storebror C ville løfte A ind i sofaen fra liften af, men falder over en pude på gulvet, så A slår baghovedet i gulvet. C er ca 140 høj, så det er den højde han er faldet med. Vi ved ikke om C har slubbet ham fra højden af, eller om det er ved lavere højde.
De var naturligt begge dybt ulykkelige og vi valgte derfor at køre på skadestuen for at få A tjekket, da C ikke helt kunne redegøre for hvordan de var faldet og dermed hvordan A var kommet til skade.
A er nu 3 måneder gammel og var begyndt at pludre en del med ah-gy etc, god øjenkontakt og dygtig til at holde hovedet.
På skadestuen begynder han at smile op til mig, han bevæger alle arme og ben men har en bule i baghovedet. De tjekker nakkebevægeligheden og rygsøjlen. De scanner ikke. De mener ikke at der er noget galt.
Efter episoden i går har han sovet mere i løbet af dagen (hvilket ikke er normalt for de fleste dage, hvor han næsten kun sover lure længere end 1 time hvis jeg går tur med ham i barnevognen), og i løbet af natten var han kun vågen kl. 2230, kl.330 og igen kl 630, som er lidt mindre end han normalt er vågen om natten.
Her i dag har han som vanligt været vågen et par timer inden han puttes til lur igen, og i dag falder han hurtigt i søvn. Sover ca 1 time ad gangen.
Han har ikke rigtig ville spise så længe ad gangen, men tager små måltider af max 5 min varighed. Han vil gerne bruge sutten. Er noget pjevset, når han er vågen.
Han har mindre øjenkontakt end vanligt, men det er lykkes mig, at få ham til at holde øjenkontakten og give et lille smil, men i mindre grad end vanligt. Han snakker også meget mindre end normalt. Snakker = ah-gy lydene.
Vi er naturligt bekymrede for om han har fået varig skade af dette fald. Eftersom han er så lille, kan han ikke svare på om han har hovedpine, prikken for øjnene, synsudfald eller lign. Men vi er stadig obs på hans førlighed, vågenhed og kontakt.
Hvordan lyder ovenstående på dig? Har vi grund til bekymring?
Mange hilsner
Marianne