Dreng med forhøjede kønshormoner

26. august 2016

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

Dreng med forhøjede kønshormoner

Kære Helen

Tak for en skøn brevkasse som jeg har fulgt på sidelinien siden jeg blev mor for første gang for 5 1/2 år siden.

Min ældste søn, på 5 år og 3 måneder, bliver fulgt i børneambulatorie på hospitalet, da han er en stor dreng. Det har vi som forældre og vores egen læge været opmærksomme på og han er derfor henvist til ambulatorie.

Min søn blev født en uge over tid og vejede 3336 gr og 53 cm lang. Jeg blev sat i gang, da jeg har epilepsi, og har derfor taget epilepsimedicin under graviditet. Jeg blev fulgt ekstra tæt med skanninger, blodprøver osv.

Da min søn var lille udviklede han astmatisk bronkitis, og fik daglig medicin i ca. 2 år. Han er nu ude af dette og vi mærker intet til astma bronkitis.

Min søn er på alle måder en vidunderlig dreng, der udvikler sig lige som han bør. Han elsker at gå i børnehave, har gode venner, social kompetent, sød, glad, har en skøn humor, spiser, drikker og sover godt. Alt i alt en lækker dreng.

Han er 122 cm og vejer 26,5 kg. En høj dreng, som ser mere og mere harmonisk ud i sin kropsbygning.

I første omgang mente ambulatoriet ikke at der var grund til yderligere besøg hos dem, de sagde at vægt og højde passede fint ...

Annonce

... sammen. Dog ville de gerne have røntgen af venstre hånd mhp vurdering af knoglealder - denne viste 5 år og 8 måneder. Vi fik af vide at det var normalt.

Ambulatoriet ville undersøge videre med forskellige vækst- og kønshormoner - alle er normale, pånær kønshormonerne som er forhøjet. Dette vil lægerne udrede for.
Lægerne mistænker tidlig pubertet.

Min søn skal først igennem en GNRH stimulationstest og synachtentest, for at se om hypofysen og binyrebarken påvirkes.

Herefter skal han have en MR skanning af sit hoved (hvor han skal bedøves), for at udelukke en svulst ved hypofysen.

Lægerne siger at det er meget sjældent der er en svulst, men jeg bliver ærlig talt bekymret. Det har været svært at få svar på, præcis hvad al det her drejer sig om og det noget alvorligt? Er det cancer?

Jeg har forsøgt at læse omkring forhøjet kønshormoner og tidlig pubertet, men jeg kan kun finde ganske lidt omhandlende drenge.
Som jeg læser div undersøgelser, ligger der oftest en sygdom til grund for at drenge har forhøjet kønshormoner.

Jeg er mest af alt nysgerrig efter hvad du ved om tidlig pubertet hos drenge i den alder og hvilke konsekvenser har det?

Bedste hilsner
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina