Brev:
Dreng med forhøjede kønshormoner
26. august 2016
Alder:
5 år, 3 mdr.
Dreng med forhøjede kønshormoner
Kære Helen
Tak for en skøn brevkasse som jeg har fulgt på sidelinien siden jeg blev mor for første gang for 5 1/2 år siden.
Min ældste søn, på 5 år og 3 måneder, bliver fulgt i børneambulatorie på hospitalet, da han er en stor dreng. Det har vi som forældre og vores egen læge været opmærksomme på og han er derfor henvist til ambulatorie.
Min søn blev født en uge over tid og vejede 3336 gr og 53 cm lang. Jeg blev sat i gang, da jeg har epilepsi, og har derfor taget epilepsimedicin under graviditet. Jeg blev fulgt ekstra tæt med skanninger, blodprøver osv.
Da min søn var lille udviklede han astmatisk bronkitis, og fik daglig medicin i ca. 2 år. Han er nu ude af dette og vi mærker intet til astma bronkitis.
Min søn er på alle måder en vidunderlig dreng, der udvikler sig lige som han bør. Han elsker at gå i børnehave, har gode venner, social kompetent, sød, glad, har en skøn humor, spiser, drikker og sover godt. Alt i alt en lækker dreng.
Han er 122 cm og vejer 26,5 kg. En høj dreng, som ser mere og mere harmonisk ud i sin kropsbygning.
I første omgang mente ambulatoriet ikke at der var grund til yderligere besøg hos dem, de sagde at vægt og højde passede fint sammen. Dog ville de gerne have røntgen af venstre hånd mhp vurdering af knoglealder - denne viste 5 år og 8 måneder. Vi fik af vide at det var normalt.
Ambulatoriet ville undersøge videre med forskellige vækst- og kønshormoner - alle er normale, pånær kønshormonerne som er forhøjet. Dette vil lægerne udrede for.
Lægerne mistænker tidlig pubertet.
Min søn skal først igennem en GNRH stimulationstest og synachtentest, for at se om hypofysen og binyrebarken påvirkes.
Herefter skal han have en MR skanning af sit hoved (hvor han skal bedøves), for at udelukke en svulst ved hypofysen.
Lægerne siger at det er meget sjældent der er en svulst, men jeg bliver ærlig talt bekymret. Det har været svært at få svar på, præcis hvad al det her drejer sig om og det noget alvorligt? Er det cancer?
Jeg har forsøgt at læse omkring forhøjet kønshormoner og tidlig pubertet, men jeg kan kun finde ganske lidt omhandlende drenge.
Som jeg læser div undersøgelser, ligger der oftest en sygdom til grund for at drenge har forhøjet kønshormoner.
Jeg er mest af alt nysgerrig efter hvad du ved om tidlig pubertet hos drenge i den alder og hvilke konsekvenser har det?
Bedste hilsner
Pernille