Brev:
6 årig bliver mere og mere bange
4. august 2016
Alder:
6 år, 6 mdr.
6 årig bliver mere og mere bange
Kære Helen
Først et stort tak for dit svar på mit sidste brev. Dine gode råd hjalp meget.
Denne gang handler det om vores store dreng på 6 år. Han har gemmen det sidste 1,5 år været alvorligt syg, men er så småt ved at være færdigbehandlet nu. Gudskelov for det.
Det har selvfølgelig været et hårdt forløb, ikke mindst for ham.
De sidste par måneder er han blevet mere og mere bange for forskellige ting fx for at køre i elevator, han græder nogle gange helt panisk når han skal ind i en elevator. Han er også bange for andre små lukkede rum, lukker aldrig døren når han skal på wc fx.
Når vi er ude er han ekstremt bange for at blive væk og kan slet ikke slippe vores hænder. Det gav problemer da han skulle på tur i zoo med han sfo. For det første han han bestemt ikke lyst til at tage med og da de var der gik han kun sammen med de voksne selvom de flere gange opfordrede ham til at lege med de andre børn.
Når vi er ude og handle, er det besværligt at skubbe vognen når han krampagtigt holder fast i den og han er ved at være for stor til at sidde i den.
Det er selvfølgelig små problemer i forhold til hvad vi lige har været igennem, men det bekymrer mig fordi det er eskaleret over de sidste uger og jeg kan se at begrænser ham.
Jeg er i tvivl om hvordan vi skal tackle det, skal vi insistere på fx at tage elevatoren og så bære ham/holde i hånd (hvilke hjælper) eller skal vi acceptere det og tage trappen?
Jeg talte sidste år med vores sundhedsplejerske om, om han evt kunne have brug for psykolog/terapi/sandplay eller sådan noget i forhold til det han har været igennem hun mente det var en god ide og henviste os til "familiehuset" i vores kommune men de havde ikke noget tilbud og mente (derfor??) ikke han ville gavn af sådan noget.
Hans liv er jo forandret efter alt det her sygdom og han kan ikke helt de samme ting som han kunne før sygdommen ramte.
Hvad tænker du?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Den evigt bekymrede mor.