6 årig bliver mere og mere bange

4. august 2016

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

6 årig bliver mere og mere bange

Kære Helen

Først et stort tak for dit svar på mit sidste brev. Dine gode råd hjalp meget.

Denne gang handler det om vores store dreng på 6 år. Han har gemmen det sidste 1,5 år været alvorligt syg, men er så småt ved at være færdigbehandlet nu. Gudskelov for det.
Det har selvfølgelig været et hårdt forløb, ikke mindst for ham.

De sidste par måneder er han blevet mere og mere bange for forskellige ting fx for at køre i elevator, han græder nogle gange helt panisk når han skal ind i en elevator. Han er også bange for andre små lukkede rum, lukker aldrig døren når han skal på wc fx.

Når vi er ude er han ekstremt bange for at blive væk og kan slet ikke slippe vores hænder. Det gav problemer da han skulle på tur i zoo med han sfo. For det første han han bestemt ikke lyst til at tage med og da de var der gik han kun sammen med de voksne selvom de flere gange opfordrede ham til at lege med de andre børn.

Når vi er ude og handle, er det besværligt at skubbe vognen ...

Annonce

... når han krampagtigt holder fast i den og han er ved at være for stor til at sidde i den.

Det er selvfølgelig små problemer i forhold til hvad vi lige har været igennem, men det bekymrer mig fordi det er eskaleret over de sidste uger og jeg kan se at begrænser ham.

Jeg er i tvivl om hvordan vi skal tackle det, skal vi insistere på fx at tage elevatoren og så bære ham/holde i hånd (hvilke hjælper) eller skal vi acceptere det og tage trappen?

Jeg talte sidste år med vores sundhedsplejerske om, om han evt kunne have brug for psykolog/terapi/sandplay eller sådan noget i forhold til det han har været igennem hun mente det var en god ide og henviste os til "familiehuset" i vores kommune men de havde ikke noget tilbud og mente (derfor??) ikke han ville gavn af sådan noget.
Hans liv er jo forandret efter alt det her sygdom og han kan ikke helt de samme ting som han kunne før sygdommen ramte.

Hvad tænker du?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Den evigt bekymrede mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder