Brev:
Ingen appetit efter en uges sygdom
20. december 2015
Alder:
15 mdr.
Ingen appetit efter en uges sygdom
Hej Helen
Først og fremmest Glædelig jul :-)
Vores datter Rifka er nu 15 måneder. Hun bliver meget ofte forkølet med lidt hoste her i vintermånederne og med smitten i vuggestuen. 3 af gangene har hun haft feber ved det og har måttet holdes hjemme.
For lidt over en uge siden fik hun (torsdag d. 10) sin MFR vaccination hvor hun var ret forkølet i forvejen. om søndagen(d 13) var hun meget pylret og træt men ville ikke sove lur fordi der var familie komsammen som hun ikke ville gå glip af. Samme dag opdagede vi at der var frembrudt to kindtænder. Den efterfølgende tirsdag (d 15) blev hun syg og fik feber omkr 38 i vuggestuen og jeg hentede hende hjem.
Hun havde feber i 4 dage ml 37,6-38 om dagen og fik op til 40 i feber om natten hvor vi ved puttetid gav hende en panodil junior. Fredag (d 18) tog vi til lægen hvor de tog en blodprøve for infektion. Der var ingen infektion men hun var rød i øret og vi fik besked på at give hende panodil så længe hun ikke var helt frisk.
Idag er det ti dage siden hun fik vaccinen og i aftes havde hun faktisk lidt "knoppe udbrud" henover maven som vi regner med er fra vaccinen. De er her til morgen væk
Vi har fået besked på at tage tilbage til lægen i morgen mandag hvis hun har feber. Det har hun ikke mere men vil gerne have dem til at tjekke hendes ører igen fordi:
Hun har simpelthen mistet apettitten. Hun har ellers spist ret pænt siden hun var 1 år. Elsker normalt Øllebrød om morgenen og ja altid. god appatit i vuggestuen til varm frokost og eftermiddagsmaden og tilmed spiser hun også gerne lidt på vejen hjem i klapvogen såsom frugtmos og 1/2 te-bolle. og så lige noget flødelegeret suppe, grød eller pasta kødsovs til aften nogen gange mere end andre gange.
Hun har længe fået 200mm lun letmælk ved putning og nogengange også om natten da hun bliver urolig og sulten/tørstig om natten.
Hun er ikke altid så god til at spise frokost herhjemme. Medmindre det er hendes yndlings suppe med kartoffel porre eller chili con carne med ris. Så det kan godt blive en udfordring har i juleferien. Specielt hvis hun ikke er helt ovenpå endnu
Men efter den sidste uge med sygdom, feber, tænder, ondt i øret og jeg skal komme efter dig, så tar hun højst et par skefulde mad og så kan hun ikke mere. Frugtmosen (den med havre eller anden gryn art fra semper) vil hun kun nogen gange. Og om morgenen bliver hun stadig meget træt på trods af at hun har sovet fra 19.15-6.30/7.00.
Vi kan mærke at hun har tabt sig lidt og er faktisk gået over til sødmælk i en lille periode og det mener vi er en god nok beslutning.
Men kan det stadig være at hun er træt og ikke har så meget overskud til noget efter denne sygdomsperiode? Kan der godt gå mange dage før de er helt ovenpå og kan spise igen.? Det er ret atypisk hende ikke at ville spise sin grød, suppe og te boller!!
Hun går heller ikke endnu men er tæt på. (de siger hun måske er lidt hypermobil) hun kan godt stå selv, indtil hun er klar over at der ikke er støtte så sætter hun sig stille ned. Og balancerer mellem møblerne og væggene og går gerne med os i en eller to hænder. Og så er hun enormt god til at kravle og gå med støtte op og ned af trapper! Hun elsker det.
Jeg håber du kan give os svar og evt lidt ro på madområdet så vi ved at det nok skal komme igen snart. Det er dog den bekymring som altid fylder mest hos mig. Så længe hun spiser kan jeg overkomme de andre ting lidt bedre. Og så længe der ikke er noget alvorligt galt med ens barn. Det ville dog være meget værre.
God Jul
Kærlig hilsen
Rifkas mor