Ingen appetit efter en uges sygdom

20. december 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Ingen appetit efter en uges sygdom

Hej Helen

Først og fremmest Glædelig jul :-)

Vores datter Rifka er nu 15 måneder. Hun bliver meget ofte forkølet med lidt hoste her i vintermånederne og med smitten i vuggestuen. 3 af gangene har hun haft feber ved det og har måttet holdes hjemme.

For lidt over en uge siden fik hun (torsdag d. 10) sin MFR vaccination hvor hun var ret forkølet i forvejen. om søndagen(d 13) var hun meget pylret og træt men ville ikke sove lur fordi der var familie komsammen som hun ikke ville gå glip af. Samme dag opdagede vi at der var frembrudt to kindtænder. Den efterfølgende tirsdag (d 15) blev hun syg og fik feber omkr 38 i vuggestuen og jeg hentede hende hjem.

Hun havde feber i 4 dage ml 37,6-38 om dagen og fik op til 40 i feber om natten hvor vi ved puttetid gav hende en panodil junior. Fredag (d 18) tog vi til lægen hvor de tog en blodprøve for infektion. Der var ingen infektion men hun var rød i øret og vi fik besked på at give hende panodil så længe hun ikke var helt frisk.

Idag er det ti dage siden hun fik vaccinen og i aftes havde hun faktisk lidt "knoppe udbrud" henover maven som vi regner med er fra vaccinen. De er her til morgen væk

Vi har fået besked på at tage tilbage til lægen i morgen mandag hvis hun har feber. Det har hun ikke mere men vil gerne have dem til at tjekke hendes ører igen fordi:

Hun har simpelthen mistet apettitten. Hun har ellers spist ret pænt siden hun var 1 år. Elsker normalt Øllebrød om morgenen og ja altid. god appatit i vuggestuen til varm frokost og eftermiddagsmaden og tilmed spiser hun også gerne lidt på vejen hjem i klapvogen såsom frugtmos og 1/2 te-bolle. og så lige noget flødelegeret suppe, grød eller pasta kødsovs til aften nogen gange mere end andre gange.

Hun har længe fået 200mm lun letmælk ved ...

Annonce

... putning og nogengange også om natten da hun bliver urolig og sulten/tørstig om natten.

Hun er ikke altid så god til at spise frokost herhjemme. Medmindre det er hendes yndlings suppe med kartoffel porre eller chili con carne med ris. Så det kan godt blive en udfordring har i juleferien. Specielt hvis hun ikke er helt ovenpå endnu

Men efter den sidste uge med sygdom, feber, tænder, ondt i øret og jeg skal komme efter dig, så tar hun højst et par skefulde mad og så kan hun ikke mere. Frugtmosen (den med havre eller anden gryn art fra semper) vil hun kun nogen gange. Og om morgenen bliver hun stadig meget træt på trods af at hun har sovet fra 19.15-6.30/7.00.

Vi kan mærke at hun har tabt sig lidt og er faktisk gået over til sødmælk i en lille periode og det mener vi er en god nok beslutning.

Men kan det stadig være at hun er træt og ikke har så meget overskud til noget efter denne sygdomsperiode? Kan der godt gå mange dage før de er helt ovenpå og kan spise igen.? Det er ret atypisk hende ikke at ville spise sin grød, suppe og te boller!!

Hun går heller ikke endnu men er tæt på. (de siger hun måske er lidt hypermobil) hun kan godt stå selv, indtil hun er klar over at der ikke er støtte så sætter hun sig stille ned. Og balancerer mellem møblerne og væggene og går gerne med os i en eller to hænder. Og så er hun enormt god til at kravle og gå med støtte op og ned af trapper! Hun elsker det.

Jeg håber du kan give os svar og evt lidt ro på madområdet så vi ved at det nok skal komme igen snart. Det er dog den bekymring som altid fylder mest hos mig. Så længe hun spiser kan jeg overkomme de andre ting lidt bedre. Og så længe der ikke er noget alvorligt galt med ens barn. Det ville dog være meget værre.

God Jul

Kærlig hilsen
Rifkas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte