Slut med sut - men sluger afsindig meget luft

16. marts 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Slut med sut - men sluger afsindig meget luft

Hej Helen

Tak for dine seneste svar. Jeg vil lige starte med at fortælle dig, at vi har fået allerede har fået mere overskud i vores lille familie, og vi er ikke i tvivl om at vi vil hinanden, så det er dejligt.

Så et helt konkret spørgsmål. Vores søn er ved at være klar til at komme af med sutten. Vi har i lang tid snakket om at han skal bytte sine sutter til en brandbil, og selvom han er meget optaget af det, er jeg ikke i tvivl om, at han kommer til at savne sutterne. Men jeg tror, at han er så klar som han kan blive.

Men - det eneste, der holder mig tilbage lige nu, er at han sluger afsindig meget luft om natten, når han ikke har en sut i munden (hvis han fx har tabt den). Hans seng står ved siden af vores, og jeg ligger vågen, når han sluger luft, og det lyder SÅ ubehageligt. Han laver høje synkelyde, og småbøvser ind i mellem. Det lyder ...

Annonce

... meget unaturligt, og lyden får mig til at føle mig skidt tilpas.

Det er efterhånden nogle måneder siden, at det startede, da vi troede at vi lige så stille kunne vænne ham lidt fra sutten, ved at tage den ud af munden på ham, når han sov. Det resulterede så bare i, at han per refleks i søvne trak luft ind i stedet for. Det fremkalder som regel nogle host, og nogle gange hoster han kraftigt som følge af det.

Han gør det også nogle gange om dagen, og jeg har fulgt dit råd for nogle måneder siden om ikke at give det opmærksomhed. Da det ikke hjalp, har jeg nogle gange prøvet at sige til ham, at han ikke skal gøre det, hvortil han svarer at han ikke kan stoppe det selv.

Nu er jeg lidt nervøs for at det der luftslugning skal tage overhånd, når vi stopper helt med sutten. Har du nogle forslag til, hvordan vi kan forebygge/mindske det?

De bedste hilsner M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder