Forstoppelse igen igen

14. maj 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Forstoppelse igen igen

Kære Helen,

Jeg har tidligere skrevet til dig angående lillebrors forstoppelse og udvikling. Han har desværre stadig forstoppelse og vi har kørt på 10 ml laktulose i døgnet, i samråd med lægen siden 16. april (5 ml i døgnet fra 29. marts).

Vi er meget opmærksomme på at give ham vand til og mellem måltiderne, både af kop, flaske og tudekop. Desuden får han sveske, abrikos eller pæremos hverdag. Men lillebror har stadig forstoppelse. Han har 2-3 gange om ugen afføring hver anden dag, ellers kommer der afføring hverdag, men oftest som små knolde, konsistens som modellervoks eller som voksenafføring. Dette skal jeg hjælpe ham med at få ud med et termometer. Han har ondt når han presser. Hvis der ikke har været afføring hele dagen stimulerer jeg lidt med et termometer og lidt olie hvorefter at det nogle gange kommer ud.

Jeg var til sundhedsplejerske og læge i dag og de mener nu, at lillebror stagnerer i sin vækstkurve. Han spiser jo næsten heller ikke noget selvom jeg tilbyder ham måltider efter din bog hver dag. Han tager max 5-6 tsk også vil han ikke mere.

Lægen har nu ordineret 20 ml laktulose (10 ml morgen og 10 ml aften). Jeg spurgte selv ind til om ikke at det var bedre med movicol junior i stedet for, men det mente de ...

Annonce

... ikke. Planen er at han skal have 20 ml laktulose 1 uge og hvis der ikke er bedring så skal jeg øge til 30 ml i døgnet. Derudover skal jeg ind og have taget blodprøver på ham i morgen, de ville teste for cøliaki og have hans blodprocent. Jeg har læst lidt om hirsprungs og er blevet lidt bekymret for om han kunne fejle dette. Ville cøliaki ikke give diarre og ikke forstoppelse?

Lægen mente at lillebror har haft forstoppelse fra start eftersom at der kunne gå op til 13 dage imellem afføringerne da jeg ammede 100 %.

Han er jo stadig en glad og tilfreds dreng som er meget motorisk, han kryber rundt i hele stuen og vender og drejer sig. Dog er vi opmærksomme på at han ikke pludrer ret meget og det er kun vokallyde.

Selvom han er en glad dreng så føler jeg ikke at han trives i maven - det er rigtig synd for ham og jeg er så ked af at han ikke spiser noget og har forstoppelse og ikke tager på.

Hvad er dit syn på alt dette? Er det normalt at få så meget laktulose som baby eller skal vi være bekymrede for om han fejler noget?

Med venlig hilsen
bekymret mor

PS: Jeg glemte at skrive, at han fortsat kun bliver ammet udover den smule mad han får. Han vil ikke flasken. Skal vi mon prøve mere ihærdigt med at få ham til at tage flasken?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika