Børneeksem og højde

21. marts 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Børneeksem og højde

Kære Helen.

Tak igen for dine tidligere og meget brugbare råd. Vores lille (læs: store) dreng sover fortsat godt generelt og trives godt.

Vi har arbejdet med de råd, du har givet omkring badning og vandskræk, dog med begrænset effekt. Nogle gange har der været en lille fremgang, men generelt er han voldsomt ked af det ifm. badning. Vi begrænser det derfor til en gang om ugen og efter behov (f.eks. når sovs i håret skal vaskes af). Han bliver naturligvis vasket ifm. bleskift, men ellers tænker vi, det er tilstrækkeligt.

Vores søn har fået konstateret børneeksem, som pt. er i ansigt, arme og ben. Vi følger lægens råd med fugtighedscreme og allergivenlige produkter ifm. badning og tøjvask (det har vi nu gjort hele tiden, men har også droppet skyllemiddel i håndklæder m.m.).

Kan hans ulyst ift. badning hænge sammen med børneeksemet? Altså tænkes, at han over tid har været generet af kløe, særligt efter badet, som gør han forbinder det med ...

Annonce

... noget ubehageligt...?

I dag bliver han jo smurt med fugtighedscreme to gange dagligt og vil gerne hjælpe til selv. Det er han rigtig glad for - men badet er fortsat dumt for ham.

En anden ting: som du måske kan se af Livets Bog, er vores søn en stor dreng. Han måler nu 91 cm. og lægger sig et stykke over 99 percentilen. Han er født som en høj dreng og har hele tiden været stor af sin alder. Jeg ved godt, at det først er ved to års alderen, man kan beregne sluthøjden: men kan man være for høj af sin alder?

I det daglige er der ikke problemer med det. Men mennesker, der ikke kender ham godt, tror ofte han er en del ældre, end han reelt er og stiller derfor forventninger til ham som en to-årig. Eks. "Hvorfor kan han ikke sige flere ord?"

Skal vi forberede os på, at det vil fortsætte sådan - og vi skal være klar til at italesætte hans alder barndommen igennem for at undgå urealistiske forventninger ift. hans alder?

Mange hilsner

Forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger