Brev:
Børneeksem og højde
21. marts 2014
Alder:
17 mdr.
Børneeksem og højde
Kære Helen.
Tak igen for dine tidligere og meget brugbare råd. Vores lille (læs: store) dreng sover fortsat godt generelt og trives godt.
Vi har arbejdet med de råd, du har givet omkring badning og vandskræk, dog med begrænset effekt. Nogle gange har der været en lille fremgang, men generelt er han voldsomt ked af det ifm. badning. Vi begrænser det derfor til en gang om ugen og efter behov (f.eks. når sovs i håret skal vaskes af). Han bliver naturligvis vasket ifm. bleskift, men ellers tænker vi, det er tilstrækkeligt.
Vores søn har fået konstateret børneeksem, som pt. er i ansigt, arme og ben. Vi følger lægens råd med fugtighedscreme og allergivenlige produkter ifm. badning og tøjvask (det har vi nu gjort hele tiden, men har også droppet skyllemiddel i håndklæder m.m.).
Kan hans ulyst ift. badning hænge sammen med børneeksemet? Altså tænkes, at han over tid har været generet af kløe, særligt efter badet, som gør han forbinder det med noget ubehageligt...?
I dag bliver han jo smurt med fugtighedscreme to gange dagligt og vil gerne hjælpe til selv. Det er han rigtig glad for - men badet er fortsat dumt for ham.
En anden ting: som du måske kan se af Livets Bog, er vores søn en stor dreng. Han måler nu 91 cm. og lægger sig et stykke over 99 percentilen. Han er født som en høj dreng og har hele tiden været stor af sin alder. Jeg ved godt, at det først er ved to års alderen, man kan beregne sluthøjden: men kan man være for høj af sin alder?
I det daglige er der ikke problemer med det. Men mennesker, der ikke kender ham godt, tror ofte han er en del ældre, end han reelt er og stiller derfor forventninger til ham som en to-årig. Eks. "Hvorfor kan han ikke sige flere ord?"
Skal vi forberede os på, at det vil fortsætte sådan - og vi skal være klar til at italesætte hans alder barndommen igennem for at undgå urealistiske forventninger ift. hans alder?
Mange hilsner
Forældrene