Brev:
Tunge ud af munden
26. februar 2014
Alder:
5 mdr.
Tunge ud af munden
Kære Helen
Min dejlige søn på 5 mrd har en meget livlig tunge som meget af tiden sidder lige i spidsen af munden. Da han var lille hang den ofte ude af munden. Hans mund virker ikke lille og tungen virker heller ikke abnormt stor, det er bare som om at den gerne vil sidde langt ude af munden.
Jeg er klar over det kan være et tegn på down syndrom, vores praktiserende læge mener dog ikke at dette kan være muligt, da han ikke har andre symptomer, og eller er en dreng der trives og er udviklingsmæssigt med.
Han pludrer utroligt meget, har mange forskellige lyde, og bruger også tungen på mange forskellige måder. Men når han slapper af er munden åben og tungen lige i spidsen af munden.
Jeg har selv fået at vide at min tunge også selv sidder langt ude i munden og jeg læsper også, så jeg tænker at der også er noget arveligt i det.
Vi er så småt begyndt på skemad, og han spiser pænt og er god til at drikke af kop.
Mit spørgsmål er om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe ham med at træne tungen? Jeg tænker måske nogle øvelser eller noget gnavemad eller andet som kan hjælpe ham. Håber du har nogle forslag eller råd til hvordan jeg kan hjælpe ham
På forhånd tak for hjælpen
Mange hilsner
N