Brev:
Svært ved at løfte hovedet
16. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Svært ved at løfte hovedet
Kære Helen
Min dreng er nu blevet 6 mdr og 1 uge, han kan ikke løfte sit hoved andet end meget kortvarigt, hvilket et dybt bekymrende.
Jeg lagde første gang mærke til, at noget ikke var som det skulle være, da han var omkring 2-3 mdr. Jeg snakkede med min sundhedsplejerske om det, men hun syntes ikke der var noget galt. Det blev dog mere og mere udtalt at han havde problemer og kunne pludselig heller ikke dreje hovedet mod højre.
Jeg tog ham derfor til kiropraktor, som fandt at han var meget låst i sin lænd og nakke. Denne kiropraktor kom vi hos to gange, da jeg ikke ønskede St vente på vores lokale kiropraktor kom tilbage fra ferie, men fortsatte derefter hos hende. Hun fandt også at han var meget låst og så ham 5 gange, uden at det rykkede ret meget ved hans mobilitet og han var efterhånden blevet 4 mdr. Jeg besluttede derfor at få en second opinion og tog ham til en 3. kiropraktor med et rigtig godt ry. Hun vurderede ham til at være rigtig fin og syntes hele hans ryg og nakke var som det skulle være. Hun gav mig nogle løsninger til, hvordan jeg kunne træne ham og anbefalede at jeg gav ham en pause fra flere behandlinger.
Ikke desto mindre blev det ikke bedre med hans mobilitet og min drengs humør var meget op og ned. Dårlige nætter og dårlige lure om dagen og meget labil ift pludselig at bryde ud i gråd og også i perioder være meget vred. En måned senere besluttede jeg mig derfor at tage ham til kiropraktor igen og denne gang fandt hun, at han var låst fast i lænden, mellem skulderbladene og i nakken. Hun løsnede ham og anbefalede at vi kom igen ugen efter. Det skal siges, at I denne periode med i alt 9 besøg hos 3 kiropraktorer, var vi 3 gange hos en Kranio sakral massør, og det var primært ham der fik min dreng til atter at kigge mod højre. Efter sidste besøg hos kiropraktoren, har hans humør været meget bedre og han er atter en glad og tilpas lille dreng.
Det skal nævnes, at min dreng er en ekstrem gylper. Han gylper døgnet rundt. Den 3. kiropraktor havde en mistanke om, at hans rygspændinger kunne skyldes hans ekstreme gylping eller modsat. At han gylpede pga rygspændinger. Hun foreslog derfor Johannesbrødkernemel, som har hjulpet noget på gylpningen, men ikke på hans rygproblemer. Den voldsomme gylpning har også den effekt, at jeg er nødt til at planlægge hans træning til før alle måltider, ellers kommer det hele op igen.
Efter det sidste besøg hos kiropraktoren havde jeg fået nok og min ængstelse blevet meget stor. Jeg fik en tid hos egen læge, som undersøgte ham og fandt at han var en rigtig fin lille dreng. Hun anbefalede, at vi fik en fysioterapeut til at kigge på ham.
Vi har været hos fysioterapeuten en gang for 14 dage siden. Hun vurderede, at han havde en svag lænd igen og viste mig nogle måder at træne ham på. Blandt andet ved hjælp af en yogabold.
Som sagt har vi nu lavet de anbefalede øvelser i 14 dage, men det har ikke rykket ved noget. Min dreng kan kortvarigt løfte hovedet, måske 5 min., og så falder hovedet ned igen. Når jeg løfter ham, holder han også kortvarigt hovedet, før det ligesom falder ned mellem hans skuldre. Det samme sker, når vi sætter ham på numsen. Af samme årsag sidder han ikke i en højstol, når han skal spise, men i en vippestol.
Min dreng er utrolig nysgerrig og elsker at lege med sit legetøj, og han rækker ud efter alt. Han har rigtig stærke ben og er dygtig til at stå op. Han kan ikke vende sig, men triller om på siden og rækker ud efter sit legetøj. Hans finmotorik fejler ikke noget.
Som yderligere Info kan jeg fortælle, at han er født ved planlagt kejsersnit en uge før termin (kejsersnit pga komplikationer fra min første fødsel). Han vejede 2950 g og var 51 cm lang. Han blev ammet de første 6 uger, men gik derefter over til flaske. Han er småtspisende, men vokser og udvikler dig som han skal. Til sin 5 mdrs. undersøgelse vejede han 7 kg og var 66 cm lang.
Jeg er frygtelig frustreret over det hele og meget bekymret for min drengs udvikling. Jeg mangler nogle svar ift at forstå hvad der er galt og hvorfor det ikke bliver bedre. Jeg har alle mulige billeder i hovedet af en dreng, som aldrig kommer til at bruge sin krop, komme op at gå osv. Hvad er det for nogle faktorer, der gør han er flere måneder bagud i din udvikling??? Han har ligget på maven fra dag et! Hvad skal jeg gøre? Er jeg der, hvor det er en børnelæge, der skal undersøge ham?? Hvad skal jeg gøre??
Jeg håber min lange mail er til at forstå og glæder mig meget til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Marie Louise