Kløe i hovedbunden - hvad kan det være?

9. juli 2012

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Kløe i hovedbunden - hvad kan det være?

Kære Helen

Vores datter på snart to år er begyndt at klø sig meget i hovedbunden i nakken, hvor der er et meget rødt område med kradsemærker midt i nakken lige over hårgrænsen.

Hun har, da hun var helt lille (ca. 4-6 mdr.) haft børneeksem, som var særlig slemt i hovedbunden, men det har vi ikke set antydningen af siden dengang, og det, hun har nu, synes vi ikke ligner, idet rødmen kun er i et meget afgrænset område (der er ikke er hudirritation andre steder på kroppen).

Da vores pige allerede har meget og langt hår, tænkte vi, at det kunne være lus, så vi har puttet balsam i håret og kæmmet det, men vi ...

Annonce

... synes ikke, vi kan se hverken lus eller æg. Kan det mon alligevel være lus, eller ville vi helt sikkert kunne se det?

Endelig har vi tænkt på, om det, at det er blevet varmere i vejret, og hun har fået kraftigere hår, kan betyde, at hovedbunden bliver mere fugtig og derfor klør? Kan man få svamp i hovedbunden el. lign. i den alder?

Vi ved godt, det kan være svært at vurdere ud fra et brev, men måske du kan udelukke noget? Synes du, vi skal søge læge eller give det lidt tid, til vi skal til toårs undersøgelse om godt et par uger? Vores læge har nemlig ferie indtil da.

Venlig hilsen
Førstegangsforældrene.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder