Brev:
Kløe i hovedbunden - hvad kan det være?
9. juli 2012
Alder:
23 mdr.
Kløe i hovedbunden - hvad kan det være?
Kære Helen
Vores datter på snart to år er begyndt at klø sig meget i hovedbunden i nakken, hvor der er et meget rødt område med kradsemærker midt i nakken lige over hårgrænsen.
Hun har, da hun var helt lille (ca. 4-6 mdr.) haft børneeksem, som var særlig slemt i hovedbunden, men det har vi ikke set antydningen af siden dengang, og det, hun har nu, synes vi ikke ligner, idet rødmen kun er i et meget afgrænset område (der er ikke er hudirritation andre steder på kroppen).
Da vores pige allerede har meget og langt hår, tænkte vi, at det kunne være lus, så vi har puttet balsam i håret og kæmmet det, men vi synes ikke, vi kan se hverken lus eller æg. Kan det mon alligevel være lus, eller ville vi helt sikkert kunne se det?
Endelig har vi tænkt på, om det, at det er blevet varmere i vejret, og hun har fået kraftigere hår, kan betyde, at hovedbunden bliver mere fugtig og derfor klør? Kan man få svamp i hovedbunden el. lign. i den alder?
Vi ved godt, det kan være svært at vurdere ud fra et brev, men måske du kan udelukke noget? Synes du, vi skal søge læge eller give det lidt tid, til vi skal til toårs undersøgelse om godt et par uger? Vores læge har nemlig ferie indtil da.
Venlig hilsen
Førstegangsforældrene.