Nægter sutten efter tandfrembrud og mundsvamp

6. juni 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Nægter sutten efter tandfrembrud og mundsvamp

Kære Helen

Det er kørt noget af sporet hjemme hos os, så nu får du en række breve med alt det, vi ikke kan få styr på…

Vi har været ramt af sygdom hver anden uge siden februar, kun afbrudt af 14 dage med raske børn ved påsketid. Det er som om, vi bare ikke må få fred til at samle op på alt det, der ikke fungerer.

De sidste 14 dage har vi haft frembrud hos lillebror kombineret med mundsvamp. Det har resulteret i vores mest akutte problem lige nu: Lillebror vil ikke længere tage sutten.
Når vi giver ham den, bliver han hysterisk. Han har enkelte gange suttet kortvarigt på den, men spytter den straks ud og bliver meget utilfreds.

Vi har ellers haft stor gavn af sutten til trøst og til at finde fysisk ro til at sove. Nu er det kun brystet, der virker. Intet andet. Jeg er kommet ud i at amme mange, mange gange om natten. Han græder så voldsomt, hvis jeg ikke gør det, og der er intet andet, der virker. Det har resulteret i hans appetit er dalet om dagen. Situationen er jo ikke holdbar for hverken ...

Annonce

... ham eller jeg.

Vores oplevelse er, at det er sutten, vi mangler. Vi plejer at kunne give ham den, når han er urolig om aftenen/natten. Han søger også efter noget at sutte på. Vi kan nu kun putte ham ved at gå med ham i barnevognen. Der ligger han og smågnasker på en snor fra hans kørepose/sovepose og smasker og søger lidt. Men hvis vi giver ham sutten der (også når han har lukkede øjne og er ved at døse hen), så tager han kort imod den, men spytter den ud og drejer hovedet væk, inden han får suttet på den. Vi har prøvet at holde den i hans mund op med ganen og kilde ham under hagen, men hvis der stadig er suttereflekser, virker de i hvert fald ikke i denne situation.

Hvad kan vi gøre, for at få ham til at tage sutten igen? Har du erfaring med babyer, der simpelthen vælger sutten fra permanent efter et tand/sygdomsforløb? Det er min store frygt, at vi ikke får ham til at tage den igen. Så ved jeg ikke, hvordan vi skal komme væk fra amme-nætterne uden han skal være helt, helt ulykkelig.

Mange hilsner
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.