Brev:
Nægter sutten efter tandfrembrud og mundsvamp
6. juni 2012
Alder:
11 mdr.
Nægter sutten efter tandfrembrud og mundsvamp
Kære Helen
Det er kørt noget af sporet hjemme hos os, så nu får du en række breve med alt det, vi ikke kan få styr på…
Vi har været ramt af sygdom hver anden uge siden februar, kun afbrudt af 14 dage med raske børn ved påsketid. Det er som om, vi bare ikke må få fred til at samle op på alt det, der ikke fungerer.
De sidste 14 dage har vi haft frembrud hos lillebror kombineret med mundsvamp. Det har resulteret i vores mest akutte problem lige nu: Lillebror vil ikke længere tage sutten.
Når vi giver ham den, bliver han hysterisk. Han har enkelte gange suttet kortvarigt på den, men spytter den straks ud og bliver meget utilfreds.
Vi har ellers haft stor gavn af sutten til trøst og til at finde fysisk ro til at sove. Nu er det kun brystet, der virker. Intet andet. Jeg er kommet ud i at amme mange, mange gange om natten. Han græder så voldsomt, hvis jeg ikke gør det, og der er intet andet, der virker. Det har resulteret i hans appetit er dalet om dagen. Situationen er jo ikke holdbar for hverken ham eller jeg.
Vores oplevelse er, at det er sutten, vi mangler. Vi plejer at kunne give ham den, når han er urolig om aftenen/natten. Han søger også efter noget at sutte på. Vi kan nu kun putte ham ved at gå med ham i barnevognen. Der ligger han og smågnasker på en snor fra hans kørepose/sovepose og smasker og søger lidt. Men hvis vi giver ham sutten der (også når han har lukkede øjne og er ved at døse hen), så tager han kort imod den, men spytter den ud og drejer hovedet væk, inden han får suttet på den. Vi har prøvet at holde den i hans mund op med ganen og kilde ham under hagen, men hvis der stadig er suttereflekser, virker de i hvert fald ikke i denne situation.
Hvad kan vi gøre, for at få ham til at tage sutten igen? Har du erfaring med babyer, der simpelthen vælger sutten fra permanent efter et tand/sygdomsforløb? Det er min store frygt, at vi ikke får ham til at tage den igen. Så ved jeg ikke, hvordan vi skal komme væk fra amme-nætterne uden han skal være helt, helt ulykkelig.
Mange hilsner
Mor