Brev:
Hvad fejler min dreng mon?
22. november 2011
Alder:
5 mdr.
Hvad fejler min dreng mon?
Hej Helen
Jeg håber du kan hjælpe mig. Jeg ved godt du ikke er læge, men jeg håber alligevel at du måske kan dele lidt af din erfaring med mig.
Jeg har over længere tid været ved lægen en del gange efterhånden med min søn på 5,5 måneder. Jeg har også fået en henvisning og været ved en børnelæge, men jeg bliver ikke rigtig taget alvorligt nogle af stederne. Jeg har også været ved øre-næse-hals læge, som siger at alt ser fint ud.
Der er nogle forskellige ting som har ændret sig ved min søn og som jeg ikke tror er normalt (men jeg kan hverken få det be- eller afkræftet), og jeg tror der er en sammenhæng i de forskellige ting:
Jeg synes han trækker vejret rigtig hurtigt ved den mindste aktivitet. Den er hverken hvæsende eller pibende – bare hurtig (50-60 i minuttet). Han trækker for det meste vejret normalt når han sover eller når han sidder helt stille (som for eksempel når vi er ved lægen, så denne ikke kan se hvad jeg mener), og han hoster ikke. Men såsnart han ligger for sig selv og leger stille og roligt eller bare ligger og piller ved noget, eller når jeg bærer på ham og selvfølgelig når han er ivrig, så trækker han vejret hurtigt (nogle gange igennem munden). Det er dog ikke hele tiden – der er også mange perioder hvor det lyder normalt. Når han er ivrig trækker han vejret med halsen ligner det.
Der kommer godt nok nogle grynte/snorkelyde det meste af hans vågne tid, men det har jeg fået af vide er pga. Blødt brusk.
Han har siden dag 1 haft ondt i maven. De første 3 måneder blev det jo betegnet som kolik. Og så havde han nogle uger, hvor det så ud til at han havde det godt i maven. Men de sidste 5-6 uger har han flere gange om dagen trukket sig sammen og skreget, og ligesom presser, men der sker bare ingenting. Hans afføring er også ændret fra hver dag til hver 3. eller 4.dag og så eksploderer maven næsten og han bliver glad igen. Afføringen er også ændret fra orange til at være brun.
Han har fået noget eksem over hele kroppen, som klør. Vi har dog fået bugt med det der var på kroppen ved at smøre ham i fed creme mange gange om dagen. Der kommer stadig engang imellem i ansigtet og på hovedet, hvor det plusser hel vildt op. Han blev også podet positiv for stafylikokker og er pt. I behandling for det.
Han bliver vildt rød omkring øjnene – det er ikke konstant, men blusser op 1-3 gange om dagen, og han er helt mørkerød/mørk under øjnene, og det er ikke pga. blodårer. Og så har han fået nogle poser under øjnene, som er konstante.
Jeg fik overtalt børnelægen til at tage en blodprøve. Blodprocent, nyrer og infektionstal var fine. Men testen viste jordnøddeallergi!! Jeg ammer 100% og han får ikke andet end det. Børnelægen fortalte at det muligvis er en fejl og at han slet ikke er allergisk. Det kan også være at han er allergisk over for noget andet, men hun vil ikke gøre mere ved det. Vi må se tiden an. Hun ser ikke noget grundlag for at lave en priktest eller nogle andre test.
Udover eksemet som klør, så klør øjnene og næsen også ret tit. Og næsen bliver helt rød nogle gange. Han er ikke forkølet, for næsen løber ikke. Det lyder bare sådan nogle gange. Det skulle efter sigende være det løse brusk.
Lige nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal tro og hvad jeg skal gøre. Når jeg ser på min søn, så ser han syg ud pga. det røde omkring øjnene og poserne, men jeg tror nu ikke han er syg. Han er bare ikke helt sig selv. Og jeg kan simpelthen ikke trænge igennem til nogle af de læger jeg har talt med (har et lægehus hvor jeg har prøvet 3 forskellige + børnelægen). Jeg får afvide at børn tit har eksem, at de tit er røde omkirng øjnene (og poserne skyldes eksemet), at små børn har ond i maven osv. Osv. Men jeg ved jo bare hvordan han HAR været og der bliver ved med at komme ting til synes jeg.
Generelt er han stadig en glad dreng, dog lidt mere pyldret og lettere til gråd. Jeg har bedt om en afføringsprøve, for jeg synes ikke det kan passe at han skal vride sig af smerte i en alder af snart 6 måneder, men det må jeg ikke få. Nogle gange når jeg lægger ham til at amme, så skriger han i vilden sky, som om han blev pisket, - jeg tænker at det nok er fordi han ved at han får ondt i maven af det.
Jeg kan nævne at han ellers har haft det godt og taget godt på – han vejer 9 kg og er godt i stand.
Tak for dine altid gode råd. Jeg håber du kan hjælpe mig med at hitte hoved og hale i det. Måske er nogle af tingene i virkeligheden normalt – jeg er bare bange for at der er en sammenhæng jeg overser.
På forhånd mange tak