Brev:
Er min søn angst for mad?
10. november 2010
Alder:
3 år, 3 mdr.
Er min søn angst for mad?
Hejsa:)
Jeg skriver til dig fordi jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal stille op.
Historien:
Min søn blev født til tiden, fin vægt osv.. 1 uge efter fødslen blev jeg akut indlagt med ham fordi han ikke kunne spise og drikke mælk samtidigt.. han lød som en kaffemaskine som de kaldte det..
Han blev undersøgt og de fortalte mig at han havde en forsnævning i spiserøret, dvs at han kæmpede for af få vejret når han drak mælk og også for at mælken ikke røg ned i spiserøret...
Han fik lagt en sonde for at han kunne få lidt ro, de fortalte mig at han skulle opreres og han derefter skulle lære af drikke mælk igen.
Det hele gik smadder fint, og vi kom hurtig hjem og har faktisk ikke mærket noget til det siden tiltrods for jævnlige kontrol..
Da han var 6 mdr fik han meget pludselig åndedrag besvær og vi blev indlagt, de fortalte mig at han havde astmatisk bronkitisk..
Fra da han var 6 mdr til 2 år havde han åndedrags og lungebetændelse KONSTANT.. puhaa.
Men da han var 2 år gik det meget pludseligt væk, meget mærkeligt, men også dejligt.
Grunden til af jeg nævner alt det her er fordi at under denne her periode i hans sygdoms forløb har han næsten intet spist, faktisk kun flyende mad næsten.. De første 14 mdr af hans liv spiste han udelukkende mælk og yougurt..
Den dag i dag spiser han ekstrem få ting, og bare ved synet af nye ting på bordet, ikke engang på hans tallerken går han fuldstændige i panik og NÆGTER af spise noget resten af dagen..
Han er blevet sent i seng mange mange gange uden mad, og det er aldrig rart..
Jeg har prøvet alt, lavet specielle retter til ham, lavet maden med ham osv osv.. men det er som om at han går i panik og skriger og bliver lidt panisk..
Og jeg har set ham får kuldegysning på armene når han bliver præsentere for nyt mad..
Han har aldrig spist grønsag/frugt, kun et styk agurk igen hvilket gjorde at han kastede op og sagde at det smagte smagte grimt...
Han kan generelt kun li varmt mad.
Det skal lige siges at jeg aldrig er gået på kompromi, altså at f.eks at lave noget andet til ham hvis han ikke ku li det på bordet eller gi ham en kiks eller lign.
Han har aldrig været undervægtig, han er faktisk en stor dreng, sjovt nok:)
Men jeg tænker på om det kan skyldes hans sygdoms periode, tænker om det er fordi at han måske aldrig "lærte" af spise, dvs lege med maden, udfordske maden osv osv..
Når jeg snakker med ham om maden så siger han at han er bange for det (det er hans egne ord)
Håber du kan gi mig nogen råd og ser frem til af høre fra dig.
Med venlig hilsen
Jane