Brev:
Check af ryg
27. oktober 2010
Alder:
18 mdr.
Check af ryg
Kære Helen
Jeg vil sætte stor pris på din vurdering af, om min søn har brug for en nærmere undersøgelse af ryg/haser, samt hvor vi bør henvende os (speciallæge, fysioterapeut, kiropraktor, børnelæge, sundhedsplejerske eller andre).
Da han var ca. 8 måneder gammel opdagede en kiropraktor i vores vennekreds, at han havde hold i nakken. Hun fortalte os, at det var meget almindeligt hos tvillinger p.g.a. "pladsmangel" under graviditeten. Han var på det tidspunkt ikke glad for at ligge på maven, og havde ikke samme bevægelighed i nakken til begge sider. Han fik tre behandlinger hos kiropraktoren, og begyndte kort tid efter at ligge på maven og kravle (som hans tvillingebror havde gjort i 2-3 måneder på det tidspunkt).
Han er nu 1.5 år, og følger motorisk sin bror fint. Jeg har dog lagt mærke til, at han ofte går på tæer samt løfter skuldrene op til ørerne.
Når han sidder, glider han ofte ned og "hænger" i stolen. Jeg er urolig for, om han stadig har rygproblemer eller måske problemer med haserne (siden han går på tæer).
De fleste i min mands familie har alvorlige ryg og benproblemer. Min mand er blevet grundigt undersøgt af ortopædkirurger, fysioterapeuter og kiropraktorer. De har alle forskellige holdninger til årsagen samt forskellige løsningsforslag. Ortopædkirurgen mente dog (på baggrund af en MR scanning), at problemet er slid af 2 led i ryggen, som får rygsøjlen til at skride lidt så en nerve bliver klemt. Som følge af det, har min mand haft uro i benene og smerter der stråler ned i baglåret siden 20 års alderen. Desuden har både min mand og hans far dårligt blodomløb i benene og tendens til at "falde sammen", når de sidder ned.
Jeg er naturligvis urolig for, om min søn har arvet deres svage ryg. Kiropraktoren mener, at min søn skal have flere behandlinger, men jeg synes, at det er meget voldsomt for så lille et barn. Desuden er jeg meget i tvivl om, det er nødvendigt. I følge ortopædkirurgen er min mands problem jo slid. Jeg er derfor mere tilhænger af, at man igennem opvæksten tilskynder til øvelser, der styrker ryggen samt hjælper ham til at benytte et mere hensigtmæssigt bevægemønster.
Jeg vil meget gerne hjælpe min søn til at undgå de mange gener min mand, hans søstre og hans far har som følge af deres rygproblemer.
Jeg vil derfor sætte stor pris på dit råd, om vi bør få min søn undersøgt, hvad vi bør kigge efter, samt hvor man kan få det gjort (også gerne indenfor det private system).
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Michelle