Check af ryg

27. oktober 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Check af ryg

Kære Helen

Jeg vil sætte stor pris på din vurdering af, om min søn har brug for en nærmere undersøgelse af ryg/haser, samt hvor vi bør henvende os (speciallæge, fysioterapeut, kiropraktor, børnelæge, sundhedsplejerske eller andre).

Da han var ca. 8 måneder gammel opdagede en kiropraktor i vores vennekreds, at han havde hold i nakken. Hun fortalte os, at det var meget almindeligt hos tvillinger p.g.a. "pladsmangel" under graviditeten. Han var på det tidspunkt ikke glad for at ligge på maven, og havde ikke samme bevægelighed i nakken til begge sider. Han fik tre behandlinger hos kiropraktoren, og begyndte kort tid efter at ligge på maven og kravle (som hans tvillingebror havde gjort i 2-3 måneder på det tidspunkt).

Han er nu 1.5 år, og følger motorisk sin bror fint. Jeg har dog lagt mærke til, at han ofte går på tæer samt løfter skuldrene op til ørerne.
Når han sidder, glider han ofte ned og "hænger" i stolen. Jeg er urolig for, om han stadig har rygproblemer eller måske problemer med haserne (siden han går på tæer).

De fleste i min mands familie har alvorlige ryg og benproblemer. Min mand er blevet grundigt undersøgt af ortopædkirurger, fysioterapeuter og kiropraktorer. De har alle forskellige holdninger til årsagen samt ...

Annonce

... forskellige løsningsforslag. Ortopædkirurgen mente dog (på baggrund af en MR scanning), at problemet er slid af 2 led i ryggen, som får rygsøjlen til at skride lidt så en nerve bliver klemt. Som følge af det, har min mand haft uro i benene og smerter der stråler ned i baglåret siden 20 års alderen. Desuden har både min mand og hans far dårligt blodomløb i benene og tendens til at "falde sammen", når de sidder ned.

Jeg er naturligvis urolig for, om min søn har arvet deres svage ryg. Kiropraktoren mener, at min søn skal have flere behandlinger, men jeg synes, at det er meget voldsomt for så lille et barn. Desuden er jeg meget i tvivl om, det er nødvendigt. I følge ortopædkirurgen er min mands problem jo slid. Jeg er derfor mere tilhænger af, at man igennem opvæksten tilskynder til øvelser, der styrker ryggen samt hjælper ham til at benytte et mere hensigtmæssigt bevægemønster.

Jeg vil meget gerne hjælpe min søn til at undgå de mange gener min mand, hans søstre og hans far har som følge af deres rygproblemer.

Jeg vil derfor sætte stor pris på dit råd, om vi bør få min søn undersøgt, hvad vi bør kigge efter, samt hvor man kan få det gjort (også gerne indenfor det private system).

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Michelle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os