Når mor eller far bliver alvorlig syg

30. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Når mor eller far bliver alvorlig syg

Hej Helen

Vi er pludselig kommet i en meget ubehagelig situation. Der er fundet en knude i min mands hjerne, som formentlig skal bortopereres inden længe. Vi ved ikke på nuværende tidspunkt om det er noget godartet eller ondartet - så vi ved heller ikke om det bliver et langt sygdomsforløb.

Men vi er naturligt alle mærkede af situationen. Det hele starter med at min mand falder om i et voldsomt krampeanfald og skal hentes i ambulance. Vores søn (2½) ser alt det her. Vi har talt en del om det, og han fortæller at far faldt og blev hentet i ambulancen og den slags.

Hvordan tackler vi det her bedst i forhold til Emil. Han har siden det skete været ekstra pylret, har villet have sutten hele tiden - men samtidig også i vid udstrækning virket helt som ...

Annonce

... han plejer. I vuggestuen siger de han har været som han plejer - bortset fra en dag hvor han var meget pylret. Dernede har han også fortalt en masse om, hvad der er sket.

Som sagt ved vi jo ikke hvad der skal ske, og hvor alvorligt og langt forløb det her bliver. Men er der nogle gode råd til at tackle alvorlig sygdom ift. små børn? Skal vi pt. bare give ham sutten når han beder om det (fordi han lige har brug for ekstra tryghed) eller skal vi holde fast i det normale regler, netop for at holde tingene så normalt som muligt?

Det hele kommer jo så oveni at vi lige har fundet ud af at jeg er gravid, hvad gør situationen endnu mere uoverskuelig for mig. Er der risiko for at min konstante bekymring for min mand vil påvirke babyen?

Hilsner,

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor