Brev:
Når mor eller far bliver alvorlig syg
30. september 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Når mor eller far bliver alvorlig syg
Hej Helen
Vi er pludselig kommet i en meget ubehagelig situation. Der er fundet en knude i min mands hjerne, som formentlig skal bortopereres inden længe. Vi ved ikke på nuværende tidspunkt om det er noget godartet eller ondartet - så vi ved heller ikke om det bliver et langt sygdomsforløb.
Men vi er naturligt alle mærkede af situationen. Det hele starter med at min mand falder om i et voldsomt krampeanfald og skal hentes i ambulance. Vores søn (2½) ser alt det her. Vi har talt en del om det, og han fortæller at far faldt og blev hentet i ambulancen og den slags.
Hvordan tackler vi det her bedst i forhold til Emil. Han har siden det skete været ekstra pylret, har villet have sutten hele tiden - men samtidig også i vid udstrækning virket helt som han plejer. I vuggestuen siger de han har været som han plejer - bortset fra en dag hvor han var meget pylret. Dernede har han også fortalt en masse om, hvad der er sket.
Som sagt ved vi jo ikke hvad der skal ske, og hvor alvorligt og langt forløb det her bliver. Men er der nogle gode råd til at tackle alvorlig sygdom ift. små børn? Skal vi pt. bare give ham sutten når han beder om det (fordi han lige har brug for ekstra tryghed) eller skal vi holde fast i det normale regler, netop for at holde tingene så normalt som muligt?
Det hele kommer jo så oveni at vi lige har fundet ud af at jeg er gravid, hvad gør situationen endnu mere uoverskuelig for mig. Er der risiko for at min konstante bekymring for min mand vil påvirke babyen?
Hilsner,
Rikke