Brev:
Alt for megen sygdom
23. september 2010
Alder:
16 mdr.
Alt for megen sygdom
Kære Helen,
Min lille dejlige datter er nu blevet 16 måneder, er begyndt at gå og sige hej og hov og den slags. Det er en fantastisk tid, og der er så mange guld-øjeblikke. Desværre bløder moderhjertet også en del - fordi hun ENDNU en gang er syg, og hun nærmest ikke har fået lov at være rask mere end fire-fem dage af gangen i lang tid, også her i sommers, hvor vi var væk fra vuggestuen.
Hun er nu på sin vist nok 5. eller 6. gang penicillin, har voldsomt udslæt om munden og i bleområdet og virker i det hele taget bare som om hendes immunforsvar har for meget at kæmpe med. Også vuggestuen har kommenteret på, at hun er ekstraordinært meget syg. Det gør ondt at hun skal have det så hårdt ...
Hvad betyder det for sådan en lille en, at hun er så meget syg? Påvirker det hendes vækst og hendes sundhed på lang sigt? Ved man noget om, om det påvirker barnet psykisk at skulle have det så dårligt så tit, (hun er dog heldigvis meget glad, men også, naturligvis, lidt pylret ...). Hvor skadeligt er det med den megen penicillin?
Og det spørgsmål, der ligger mig mest på sinde: Hvad kan vi gøre?
Skal måske sige, at vi bor i byen, og at hun går i vuggestue i byen i en rigtig baggårdsvuggestue ... Skal vi simpelthen flytte? Jeg prøver selvfølgelig at passe på hende på bedste vis, uldbodyer, vaske hænder, sørge for at hun får vitaminpiller, penicillin etc., men kan vi gøre mere, noget andet?
Mange hilsner
Nikkeline