Brev:
Laktoseintolerans
11. juni 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Laktoseintolerans
Hej Helen.
Denne gang drejer det sig om min datter Lærke på 3 år.
Jeg mistænker hun har udviklet laktoseintolerans. Jeg har læst lidt på nettet og det jeg har læst passer meget godt på hendes situation.
Hun har ikke diarre', men sådan meget tynd afføring 3-4 gange hver dag, efter hun er kommet hjem fra børnehave og til hun går i seng (fra kl. 15-19). De har ikke lagt mærke til hvordan hendes afføring er i børnehaven. Når hun har de her linde afføringer, siger hun hun samtidig har ondt i maven.
Det startede i feb 2010, og har altså varet i 4 mdr nu.
Hun er blevet 3 år i marts 2010, hvilket passer meget godt med hvilken alder det viser sig i.
Jeg er adopteret fra Korea, og hun har en dansk far, men har altså det asiatiske i sig, hvilket også gør at jeg mistænker laktoseintolerans.
Det er ikke fordi hun drikker så meget mælk. Det er 1 glas om morgenen og ellers drikker hun vand til frokost og mellemmåltider og så saftevand til aften.
Jeg har besluttet at tage hendes mælk væk et stykke tid for at se om det gør nogen forskel. Hun spiser ikke yoghurt.
Nu er mit spørgsmål: er det nok at fjerne mælken/yoghurten eller skal det også være smør på brød, mælk i maden, brød med mælk i, smøreost, ostehaps osv.
Ved du om lægen kan undersøge om det er laktoseintolerans der er tale om.
Foreløbig regner jeg med det viser sig nu hvor jeg har fjernet hendes mælk.
Bør hun have ekstra kalktilskud, når hun ikke får så meget mælk?
Kan hun godt have fået det fra mine asiatiske gener selvom jeg godt kan tåle mælken?
Er det noget der kan forsvinde igen?
Hvis det er laktoseintolerans, ved du så om lægen kan hjælpe eller henvise til evt diætist, der kan hjælpe mig og fortælle hvad hun må få og ikke må få?
Og hvor alvorligt skal man tage det, jeg mener så længe det "kun" er løs afføring... Her tænker jeg på fx is til børnefødselsdage, mælk i maden, en yoghurt af og til. Kan det skade hvis hun får lidt en gang imellem, altså forværre det?
Jeg håber du kan hjælpe mig med et par svar eller henvise til nogen der måske kan.
Med venlig hilsen
Benedikte