Brev:
Cerebral parese
9. december 2009
Alder:
12 mdr.
Cerebral parese
Hej Helen.
Vi har netop været ved børnelæge med vores søn på 1 år. Han har aldrig rigtig brugt H hånd - og kan ikke kravle, rejse sig eller gå. Hun mener desværre han er spastisk i arm og ben.... Han er ikke slap eller fastlåst i musklerne, så hun mener det kan trænes meget godt op. Derfor venter vi nu på en videre undersøgelse på skejby Sygehus - men der er jo desværre ventetid.
- Og når man så læser om CB kan man jo kun blive bange og forskrækket.
Så det er en hård ventetid med mange tårer og tanker. Det fysiske handicap er vanvittig hårdt, men det kan vi jo tage og føle på - men hvad skade kan der være mentalt. Både børnelægen og vores egen læge siger at der ikke er noget i vejen med hans hoved. Men det kan man da ikke være sikker på blot på en objektiv vudering?
Alle siger at han altid er sådan en glad og tilfreds dreng - og det er han også... men er det er tegn på noget mentalt? Hans søvnmønster i dagtimerne har altid været rodet - er det et tegn? Han har kun taget 200 g på de sidste 3 mdr - er det et tegn? Han kan ikke sige ord endnu... osv osv
Der er så mange ting jeg pludselig tolker som mulige afvigelser.
Hvordan kan man undersøge en 1 årig for dette? Er det noget man gør løbende ved psykologiske test? laver man en scanning af hjernen?
Det er slet ikke sikkert du kan svare på alt dette, men jeg håber du kan hjælpe lidt.
Venlig hilsen
Tina