Cerebral parese

9. december 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Cerebral parese

Hej Helen.

Vi har netop været ved børnelæge med vores søn på 1 år. Han har aldrig rigtig brugt H hånd - og kan ikke kravle, rejse sig eller gå. Hun mener desværre han er spastisk i arm og ben.... Han er ikke slap eller fastlåst i musklerne, så hun mener det kan trænes meget godt op. Derfor venter vi nu på en videre undersøgelse på skejby Sygehus - men der er jo desværre ventetid.

- Og når man så læser om CB kan man jo kun blive bange og forskrækket.

Så det er en hård ventetid med mange tårer og tanker. Det fysiske handicap er vanvittig hårdt, men det kan vi jo tage og føle på - men hvad skade kan der være mentalt. Både børnelægen og vores egen læge siger at der ikke er noget i ...

Annonce

... vejen med hans hoved. Men det kan man da ikke være sikker på blot på en objektiv vudering?

Alle siger at han altid er sådan en glad og tilfreds dreng - og det er han også... men er det er tegn på noget mentalt? Hans søvnmønster i dagtimerne har altid været rodet - er det et tegn? Han har kun taget 200 g på de sidste 3 mdr - er det et tegn? Han kan ikke sige ord endnu... osv osv
Der er så mange ting jeg pludselig tolker som mulige afvigelser.

Hvordan kan man undersøge en 1 årig for dette? Er det noget man gør løbende ved psykologiske test? laver man en scanning af hjernen?

Det er slet ikke sikkert du kan svare på alt dette, men jeg håber du kan hjælpe lidt.

Venlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder