Vaner om natten

14. marts 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vaner om natten

Kære Helen

Endnu engang tak for tidligere svar på spørgsmål. Jeg har i mellemtiden anskaffet mig dine bøger om mad og søvn, som jeg er rigtig glad for - jeg har dog alligevel nogle spørgsmål til dig, da jeg gerne vil høre dine tanker omkring min måde at håndtere min søn på om natten.

Min søn er 6 mdr, trives og vejede til 5 mdrs undersøgelsen 9,5 kilo, så han er en stor basse :)

Jeg synes dagen går rigtig godt med ham - Han spiser 3-4 portioner skemad i løbet af dagen (størrelsen på den spiste portionen varierer), som han er meget glad for. Han får dog ikke kød endnu, da han får opkast-reflekser, når vi prøver at give ham retter med blendet kød. Derudover får han flaske + ammes i løbet af dagen - gerne før hans lure. Han sover 3 lure i løbet af dagen og er i gang med at lære at rulle.

Mit spørgsmål handler om vanerne om natten. Min søn puttes af mig omkring kl 19. Indtil for nylig ammede jeg ham liggende og gav ham sutten, hvorefter han ofte sov indenfor 10 minutter - det er jo dejligt! Jeg er begyndt at ligge ham i sin egen seng (som står opad min uden tremmer på den ene side) efter amningen og det tager så lidt længere tid at putte ham - måske 20-25 minutter, men det går egentlig helt OK.

Natten igennem søger han mig meget og vil ammes ca. Hveranden time, hvorfor jeg ligger ham op i min seng igen, da jeg simpelthen er for træt til at løfte ham op af sengen og amme ham siddende (så kunne jeg ligge ham i hans seng igen). Vi har en stor seng for os selv og sover derfor i hver sin side af sengen.

Han vågner ofte omkring kl 5 og er vågen 30 minutters tid, hvorefter han falder i søvn og vi sover til 6.30-7.

Det, jeg er i tvivl om er, om jeg er ved at give ham dårlige vaner. Jeg må indrømme at jeg nyder at ...

Annonce

... ligge ved siden af min søn lige nu - også når han skal puttes. Jeg føler sommetider at jeg prøver at få ham over i hans egen seng, fordi jeg “burde”/fordi det er “det rigtige”- altså det er det, som jeg hele tiden får at vide (af min SP, mødregruppen, familie) - at han skal kunne sove for sig selv.

Lige nu trives jeg med at vi sover i samme seng, men jeg bliver bekymret for at det på sigt giver ham/os dårlige vaner. Jeg kunne godt tænke mig, at vi kunne sove hver for sig, når han bliver ældre (fx til sommer) og at far kan overtage natten.

Derudover er min mand meget lydfølsom og vi kan derfor ikke sove sammen, når min søn skal ammes flere gange om natten (da min mand så vågner).

Måske er det også relevant ift mine spørgsmål at fortælle, at jeg langsomt forsøger at udtrappe amningen, da jeg ønsker at stoppe amning, når han er 8 mdr (slutningen af april). Han får pt en flaske før sin morgen- og middagslur - altså 2 om dagen. Han er umiddelbart glad for sin flaske og gider ikke have bryst om morgenen.

Mine spørgsmål er således:

Såfremt jeg på sigt ønsker at min søn og jeg skal kunne sove i hver sin seng, bør jeg så allerede nu “arbejde” på det ved at putte ham i hans egen seng? Eller kan jeg udskyde det til senere? Og ja, så savner jeg enormt meget at kunne sove med min mand.

Kan min søn reelt være sulten hveranden time om natten? (Han plejer at die forholdsvis længe om natten indtil han falder om på ryggen). Jeg er simpelthen bekymret for at nægte ham brystet, hvis han i virkeligheden er sulten (min SP foreslår jeg giver ham vand i stedet for). Jeg tror godt jeg kan trøste ham med sutten og hænder om natten, hvis jeg med sikkerhed ved, at han ikke er sulten.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
A’s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene