Svær at putte - knap 6 mdr.

13. marts 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Svær at putte - knap 6 mdr.

Hej Helen!

Tak for en nyttig brevkasse, som jeg tit har læst i mine mest desperate stunder om natten :-)

Vi har en dejlig datter på snart 6 måneder. Overordnet er hun meget glad, tilfreds, nysgerrig og nem. Der var ingen komplikationer under hverken graviditet, fødsel og ej heller i hendes tilstand efter fødslen. Hun har et roligt temperament og er let at have med rundt. I løbet af en uge har vi en del aktiviteter, men er også hjemme og tager den med ro. Hun følger vægtkurver m.m.

Hendes søvnmønster har nu ændret sig til, at hun typisk vågner mellem kl. 6-7 om morgenen og sover to længere lure om dagen - begge mellem 2-3 timer. Hun er vågen ca. 2 timer før hun bliver træt. Hvis denne rytme af en eller anden grund ikke holder, får hun nogle gange en kort tredje lur. Dette fungerer dog ikke så godt længere. Om aftenen prøver vi at holde hende vågen 2-3 timer fra kl. 16-17 tiden, så hun puttes ml. 19-20. Søvnrutinen om dagen fungerer uden problemer og hun falder ofte selv i søvn uden bevægelse af barnevogn m.m.

Vi er begyndt på skemad for over en måned siden, da hun hun blev ammet ca. hver time, når hun var vågen og hun virkede interesseret. Det har hun taget godt imod og spiser to måltider hhv. efter formiddagsluren og aften sammen med os. Hun får ca. 1 dl. ved hvert måltid, og spiser lidt mindre om aftenen. Grød får hun med lidt frugtmos og mos kan være gulerod, sød kartoffel m.m. Hun drikker også vand af kop. Indtil dette er hun blevet ammet udelukkende. Hun har aldrig taget sut eller drukket mælk fra flaske. Jeg ammer hende fortsat som det første efter hver lur, men er også i tvivl om struktureringen af måltider/amning - men søvn-spørgsmålet er det vigtigste.

Vores problem er, at det for det første er svært at putte hende. Hun sover i vores seng og har altid gjort det. Til tider meget tæt på mig og er forsat meget afhængig af at kunne mærke min hånd eller ligge helt tæt på mig. Dette øver vi, men hun finder altid ...

Annonce

... vej til mig/mælkelugten :-)

For to uger siden prøvede vi at putte i egen tremmeseng (som står lige ved vores seng). De første to dage tog det en time for hende at falde i søvn mens jeg sad hos hende og trillede sengen (den har hjul), nynnede, havde en hånd på hende og hun hørte white noise. Alt i alt for mange ting på én gang synes jeg. Efter de første to nætter blev de næste fem aftenener til meget gråd og hun græd det sekund hun ramte sengen. Vi prøvede op/ned, og det øvrige ting, og det fungerede ikke. Det er klart hun har kunnet fornemme vi har været ængstelige og det hele forekom en smule hektisk. Jeg kan ikke leve med hun græder så meget.

Før dette har vi vugget hende i søvn og det har fungeret, men nu er hun for tung og det er vi gået væk fra. I stedet har jeg de sidste par uger ammet hende i søvn mens jeg ligger på siden og hun i sengen. Det har virket, men der er et men. Hun har aldrig kunnet falde i søvn sådan før, da hun hurtigt er blevet hektisk og urolig. Det er hun fortsat, men kan falde i søvn og kun med brystet i munden. Jeg lirker det ud, når hun sover og så bevæger hun sig lidt, men bliver liggende. Nogle gange har vi white noise som baggrundsstøj, men er i tvivl om det er nødvendigt. Så sover hun ca. en halv time og vågner med gråd. Herefter tager det længere tid at få hende til at sove og jeg ender med at bruge hele min aftenen i soveværelset med hende.

Derefter vågner hun mange gange hver nat - typisk hver 2. time. Hendes længste stræk de sidste tre måneder har været på 3 timer. Derfor ville vi gerne have hende i hendes egen tremmeseng, fordi vi tror vi forstyrrer hinanden, men det projekt har vi parkeret midlertidigt mhp. at undgå dårlige søvnassociationer.

Jeg er tæt på at være udmattet og har virkelig brug for hjælp. Har drøftet det med min egen sp, men uden hendes metode har virket.

Derfor skriver jeg til dig for at høre, hvad du tænker. Er meget spændt på dit svar.

Kærlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!