Brev:
30 minutters lure gennem hele dagen
5. marts 2018
Alder:
7 mdr.
30 minutters lure gennem hele dagen
Kære Helen,
Jeg skriver til dig for første gang i et desperat forsøg på at få vores søn til at sove ☺
Vi har en glad, nysgerrig og sød dreng på 7 mdr. Han er stort set altid glad, og er rigtig fint med motorisk – ruller, kan krybe lidt frem, står på alle 4 og rokker, og får sig flyttet rundt i rummet ved at trille, dreje rundt, krybe lidt osv.
Han har altid været rigtig svær at putte. Da han var spæd kunne han kun vugges i søvn. Det gjaldt alle lure og vi fik derfor en gynge han kunne sove i. Den sov han de fleste lure i hver dag frem til han blev 6 mdr., hvor vi begyndte også at bruge den til fjol og leg, og han derfor ikke længere gad falde i søvn der. Vi har nu den sidste måned puttet ham til alle lure i sin barnevogn, hvor jeg bliver nødt til at gå en lille tur med ham, for at han falder til ro uden timers gråd.
Mit store problem er, at han kun sover 30 minutter ad gangen. Han har aldrig været specielt god til at sove, og da han var mindre og sov i gyngen, var den eneste chance for at han tog en længere lur, at jeg sad inde i stuen hvor gyngen er. Så kunne han nemt tage 1,5-2 timer. Hvis jeg gik så snart han faldt i søvn eller gik under luren, kunne jeg være sikker på, at luren ikke blev længere end 45 minutter. På samme måde kunne han nemt tage 1,5 time i barnevognen, hvis jeg gik med den.
Og det er jo egentlig i bund og grund det samme problem vi kæmper med i dag. Hans lure i barnevognen er 30 minutter, medmindre jeg går en længere tur. Jeg har nogle gange held med at få ham til at sove igen, ved at køre barnevognen frem og tilbage, men det indebærer at han vågner hver 3.-5. minut den næste halve time og skal hjælpes til at sove igen. Hvilket jo heller ikke er optimalt.
Til natten sover han nogenlunde. Han puttes typisk et sted mellem 19 og 20 og for det meste tager det en halv time at få ham til at sove. Vi kører et rimelig kort putteritual, da vi oplevede, at vi havde rigtig svært ved at holde os til et længere. Så putteritualet hedder ind og skiftes mens jeg synger en sang for ham, giver ham en kort massage og så bliver han lagt ind i sengen, hvor han får flaske. Han sover fint om natten, men vågner to gange for at ville have mad. Typisk ved en 2tiden og igen ved en 5tiden. Vi har forsøgt at give ham flaske når vi går i seng ved 22:30tiden, for at skubbe måltidet kl. 2, men der vil han desværre ikke have.
Jeg oplever ham som en dreng, der generelt har ret svært ved at overgive sig til søvnen og som på en måde er lidt utryg ved det at sove. Mellem jul og nytår havde han to uger hvor han skreg 2 timer inden sengetid, efter vi havde holdt juleaften og vi havde forsøgt at putte ham ved hans oldemors. Det nægtede han. På samme måde har vi et par gange siden oplevet at han får perioder hvor han skriger flere timer når han skal sove, hvis vi har været til fx familiefødselsdag og vi først er hjemme ved 20tiden. Dagen efter starter skrigeriet, og vi skal bruge et par dage til en uge på at gøre ham tryg i sengen igen. Derimod er der ikke noget hvis vi er hjemme fra familiefødselsdag fx kl. 18.
Det er også KUN hans far som kan få ham til at sove om aftenen. De dage jeg prøver ender i skrigeri og time lange seancer.
Min kæreste har fået ham vænnet af med at skulle vippes i søvne når han skal sove om natten, så der behøver han ikke bevægelse. Han sover stadig inde ved os.
Som sagt er han en glad dreng. Når han vågner fra sine 30 minutters lure og ikke kan puttes igen, er han ofte ked af det – nok fordi han stadig er træt, men i løbet af et kvarter er han glad og klar til de næste par timer. Han spiser også godt både af flaske og mad.
Jeg ser ham ikke som en sensitiv dreng generelt, men i bund og grund en udadvendt dreng og en rigtig bulderbasse.
En typisk dag ser nogenlunde sådan ud:
07:30 Står op og får morgenmad
9:45 Falder i søvn i barnevognen
10:15 Vågner op og får lidt mad
12:00 Får middagsmad
12:30 Falder i søvn i barnevognen
13:00 Vågner fra lur
14:30 Spiser frokost
15:30 Falder i søvn i barnevognen
16:00 Vågner fra lur og får flaske
18:00 Aftensmad
Her trækker vi ham, så han ikke behøver en 4. powernap.
19:30 Får flaske og falder i søvn til natten
Kl. 2 + 5: Flaske
Jeg oplever det som rigtig svært at få en fast rytme med ham. De dage han ikke vil falde i søvn om aftenen (uden gråd, men som ofte er), sover han først senere og derfor sover han længere om morgenen, så han ikke er for træt, og hele dagen forskubbes dermed.
Vi har forsøgt at give ham mad inden sengetid til alle lure, men det hjælper ikke på længden af lurerne, så det er ikke fordi han er sulten.
Ofte sover han et sted mellem 13 og 14 timer i døgnet, hvilket jeg ikke tænker er helt ad H til, men der er altid minimum en gange i ugen at han kun sover et sted mellem 10 og 12 timer, og så tænker jeg det begynder at blive for lidt.
Jeg ser frem til at høre fra dig og hvad du tænker om alt det her søvn.
Hilsen