Brev:
Søvn og sut
4. marts 2018
Alder:
2 mdr.
Søvn og sut
Hej Helen
Jeg skriver til dig for at få lidt rådgivning i forhold til min datter på snart 10 uger. Hun er mit første barn, og jeg er derfor helt ”ny i faget”.
Hun er en sund, rask og glad pige, som er meget nysgerrig og social. Hun helammes, spiser godt, stiger fint i vægt og virker ikke til at have problemer med maven. Men jeg har nogle udfordringer med hende i forhold til søvn og brug af sut.
På sygehuset havde vi lidt opstartsproblemer med amning, hvor vi opfattede det som om, at hun ikke rigtig ville arbejde ved brystet for at få maden. Ofte faldt hun bare i søvn ved brystet. Det var da usikkert om hun overhovedet fik spist. Efterhånden ordnede problemerne sig, men jeg troede i starten, at pigen brugte op mod en time på et måltid. Når jeg nu ser tilbage på de første uger, tror jeg, at hun har været aktiv ved brystet i 10-20 minutter og derefter brugt brystet som en sut. Der kunne jeg ikke kende forskel på de to ting, så jeg lod hende bare ligge.
Nu er det altså sådan, at hun ikke kan sove andre steder end med mit bryst i munden, og jeg tænker om det kan have noget at gøre med, hvordan hun blev ammet i starten. Eller også er det bare sådan hun er. Jeg kan være lidt bange for at denne trend fortsætter længe, hvis jeg ikke snart finder nye måder, at få hende til at finde roen selv og falde i søvn på.
Jeg har selvfølgelig tænkt på sut, men på sygehuset blev vi anbefalet at vente ca. 2-3 uger med sut for at være sikker på at amningen var veletableret. Da vi så skulle prøve med sutten, har vi ikke rigtig haft held med det. Jeg har prøvet alle slags sutter; flad, flad med tandrille, symmetrisk, almindelig rund og rund formet som en brystvorte. Prøvet både korte og lange, silicone og naturgummi, men hun spytter den bare ud eller skubber den ud i kinden og tygger på den. Haft modermælk og sukkervand på sutten, men det hjælper heller ikke. En sjælden gang imellem har hun suttet ordentlig på den, men det har kun været hvis hun har været meget fortvivlet og skreget løs, når vi har kørt bil.
Jeg har også anskaffet mig en Sway slyngevugge, som hun kan falde i søvn i engang imellem, og da kan hun også sutte lidt på sutten, hvis man holder sutten for hende, men hun spytter den hurtigt ud igen.
Jeg har bestemt mig for at hun skal have sutten i munden dagligt i håb om at det gør hende kendt med den. Nogle gode tips til hvordan jeg får hende til at tage sutten?
Når hun skal falde i søvn ligger hun til brystet. Enten sover hun ved bare at have brystet i munden og sutter for at roe sig selv ned. Ellers skal hun have brystet i munden, mens jeg går rundt og vugger hende stille og roligt. Indimellem er jeg nødt til også at have hårtørreren tændt samtidig med at hun ligger til brystet og jeg vugger hende – dette er ofte hvis hun er overtræt. Der går som oftest 60 minutter før hun er i dyb nok søvn og jeg derfor kan lægge hende fra mig. Hvis jeg lægger hende mens hun er i REM søvn, vågner hun med det samme og så kan jeg starte forfra.
Jeg har indimellem held med at hun sover i vuggen. Da falder hun i søvn efter 10-30 min. Dog får jeg hende bare til at sove her en gang om dagen, og det er typisk om formiddagen. Når vi når ud på eftermiddagen eller aften, bliver det ramaskrig, hvis jeg lægger hende i den.
Når det kommer til barnevogn, har jeg i hendes 3.-6. leveuge haft rimelig held med at trille turer. Jeg har en duovogn, hvor der ikke er nogen lift i men en liggedel og en sportsdel. Før vi begyndte at trille skulle jeg tage liggedelen af vognen og stå og vugge den op og ned (samme bevægelse som vuggen laver) i 10-15 minutter, før jeg har kunnet sætte den tilbage på understellet og begynde at køre. Hvis jeg ikke begyndte at køre med det samme over ujævnt underlag begyndte hun bare at græde. Nogen gange skulle jeg gentage proceduren med at vugge optil 4 gange.
Det var tydeligt at hun skulle vugges for at falde til ro. I hendes 7. leveuge begyndte hun at vågne efter 20-30 minutter og har været utrøstelig. Dette er hun også begyndt at gøre når hun sover i vuggen indenfor. Man kan følge med på klokken og tælle ned – den slår ikke fejl – det er hver gang! Først troede jeg at det var på grund af luft, altså at hun ikke havde bøvset ordentlig før hun blev lagt, men nu er jeg ganske sikker på, at det er fordi hun vågner mellem REM og dyb søvn og ikke kan roe sig ned til at sove videre. Når jeg så vugger hende enten det er i barnevogn eller vugge, får jeg hende ikke til at falde i søvn igen. Jeg har vugget og vugget – på det meste i 45 minutter – uden det hjælper. Har taget hende op og lagt hende tilbage og vugget videre, men dette hjælper heller ikke.
Det skal så siges, at hun sover godt om natten. Sover det meste af natten fra 19/21-06/08 med undtag af amning 2-4 gange. Her er jeg begyndt at amme hende liggende i sengen, hvor det ender med at vi begge falder i søvn, da jeg ikke kan holde mig vågen længe nok til at jeg kan lægge hende tilbage i egen seng. Tidligere har jeg taget hende med ind i stuen og ammede hende der, men så kan der hurtigt gå 1-1,5 time før jeg kan lægge hende tilbage i sin seng, uden at hun vågner når jeg lægger hende ned. Så det har vi stoppet med, så vi begge to får en tålelig nat.
Jeg er lidt fortvivlet over, at jeg ikke kan lægge hende fra mig, og at nærmest al tid i løbet af et døgn bortset fra 3-4 timer går til at få hende til at sove. Jeg forestiller mig at det ville være anderledes, hvis hun kunne bruge en sut, da det virker som om, at hun har stort behov for at sutte, og at det virker beroligende på hende. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at grunden til at hun bruger mig som sut, er fordi hun fik lov til det i flere uger indtil at jeg forstod hvad det vil sige at sutte aktivt og sutte uden at der kommer mælk.
Vi er lidt fangede her i lejligheden eftersom der skal meget arbejde til for at komme ud og køre i barnevogn i bare 20-30 minutter – en tur som afsluttes med hyl og skrig. Autostol eller bilkørsel er hun heller ikke fan af, så det ender også med hyl og skrig af den værste slags. Så jeg tager imod gode råd med kyshånd.
På forhånd tak!
Venlig hilsen
Marie