Ny døgnrytme - 9 mdr.

4. marts 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Ny døgnrytme - 9 mdr.

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål vedr min datters døgnrytme. Min datter er knap 9 måneder gammel og er startet i vuggestue.

Gennemsnitligt ser hendes dag sådan ud:

Står op kl 6.00
Morgenmad (grød + vand af kop) kl 6.30.
Afleveres i vuggestue kl 7.30
Bolle med smør, agurkestænger kl 9.00
Formiddagslur kl 9.30-10.15
Frokost kl 11. Rugbrød med pålæg eller varm mad
Middagslur ca kl 13-14.30
Bolle, frugt mv ca kl 15.00
Eftermiddagslur ca kl 16-17.
Aftensmad kl 18.00
Godnatflaske kl 19.00 og kommer i seng
Natflaske - tidspunktet varierer meget, men et sted mellem kl 23-04.

Er hendes rytme ok?
I weekenderne svinger det meget, hvornår og hvor længe hun sover om dagen. En lur svinger fra 30 min -2.5 time. Nogen dage sover hun max 1.5 time på en ...

Annonce

... hel dag andre dage er det 3 timer. Jeg har ikke gået så meget op i antallet af lure eller tidspunkt, da hun meget tydeligt viser, hvornår er træt. Der er dage, hvor hun tager en powernap fra kl 17-17.30, og kan stadig fint sove og komme i seng kl 19.00. Er det ok?

Er det et problem hendes søvnrytme om dagen er så svingende?
Ift mad og natten, hvornår forventer man, at et barn kan sove fra 19-06 uden mad?

Der er nætter, hvor jeg kun er oppe en gang for at give hende mad. Men der kan stadig være nætter, hvor hun vågner 4-5 gange om natten evt fordi hun har tabt sutten, vendt sig på maven, har lagt sig i et hjørne af sengen eller bare har brug for en arm på maven til at falde til ro. Hun falder hurtig i søvn igen, men jeg er jo stadig oppe og vågen.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder