Brev:
Ny døgnrytme - 9 mdr.
4. marts 2018
Alder:
9 mdr.
Ny døgnrytme - 9 mdr.
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedr min datters døgnrytme. Min datter er knap 9 måneder gammel og er startet i vuggestue.
Gennemsnitligt ser hendes dag sådan ud:
Står op kl 6.00
Morgenmad (grød + vand af kop) kl 6.30.
Afleveres i vuggestue kl 7.30
Bolle med smør, agurkestænger kl 9.00
Formiddagslur kl 9.30-10.15
Frokost kl 11. Rugbrød med pålæg eller varm mad
Middagslur ca kl 13-14.30
Bolle, frugt mv ca kl 15.00
Eftermiddagslur ca kl 16-17.
Aftensmad kl 18.00
Godnatflaske kl 19.00 og kommer i seng
Natflaske - tidspunktet varierer meget, men et sted mellem kl 23-04.
Er hendes rytme ok?
I weekenderne svinger det meget, hvornår og hvor længe hun sover om dagen. En lur svinger fra 30 min -2.5 time. Nogen dage sover hun max 1.5 time på en hel dag andre dage er det 3 timer. Jeg har ikke gået så meget op i antallet af lure eller tidspunkt, da hun meget tydeligt viser, hvornår er træt. Der er dage, hvor hun tager en powernap fra kl 17-17.30, og kan stadig fint sove og komme i seng kl 19.00. Er det ok?
Er det et problem hendes søvnrytme om dagen er så svingende?
Ift mad og natten, hvornår forventer man, at et barn kan sove fra 19-06 uden mad?
Der er nætter, hvor jeg kun er oppe en gang for at give hende mad. Men der kan stadig være nætter, hvor hun vågner 4-5 gange om natten evt fordi hun har tabt sutten, vendt sig på maven, har lagt sig i et hjørne af sengen eller bare har brug for en arm på maven til at falde til ro. Hun falder hurtig i søvn igen, men jeg er jo stadig oppe og vågen.
Hilsen