7.5 måned dreng kan ikke sove selv

22. februar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7.5 måned dreng kan ikke sove selv

Hej Helen

Jeg har en søn på nu 7.5 måneder, han har siden fødslen haft udfordringer med at sove.

Han sover meget korte stræk om natten på max 3 timer og som regel så sover han stræk på 1-2 timer. Derudover så har han altid helst ville sove på min mave, jeg kan nu få ham til at sove i hans barnevogn om dagen men om natten vil han kun sove på min mave eller i min armhule. Når han vågner om natten så vil han have brystet for at komme videre i søvnen. Han vil også helst kun ammes i søvn.

Vi har prøvet at ligge ham i hans seng når han sover halvt efter han er blevet ammet, men han vågner med det samme han kommer væk fra brystet. Mange nætter kan jeg ikke engang ligge ham ved siden af mig i vores seng og ender med at sidde op og halv sove med ham det meste af natten.

Jeg er ved at være meget træt og har brug for at han lære at sove ...

Annonce

... selv.

Hvordan kan vi lære ham at falde i søvn i hans egen seng og sove der og hvordan lære vi ham at han ikke skal ammes i søvn hver gang han vågner om natten?
Vi håber selvfølgelig at hvis han lærer at falde i søvn selv så lærer han også at sove længere stræk eller hænger det ikke sammen?

Vi har fået hjælp af en søvn coach til at ligge en plan for at lære ham at falde i søvn selv og vænne ham af med brystet. Men hun mener at når han bliver lagt i hans seng for at skulle sove så må man ikke tage ham op selvom han græder.
Jeg er virkelig i mod at man skal lade ham græde uden at tage ham op og vil gerne vide om dette er den eneste mulighed vi har for at lære ham at sove i sin egen seng?

Ellers er han en glad og frisk lille dreng. Han har kravlet i en måned nu og han spiser 3 måltider om dagen.

Mange tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder