Brev:
Jobstart og nattesøvn
9. februar 2018
Alder:
11 mdr.
Jobstart og nattesøvn
Hej Helen,
Om en lille uge starter jeg job. Min dreng er lige fyldt 11 måneder og blev kørt stille og roligt ind i vuggestue da han var 10 måneder og 10 dage gammel. Det har været en spændende og fin proces og han er nu faldet til. Han bliver afleveret mellem 08:30-09 og hentet ved 15 tiden. Før hentede jeg ham tidligere, men nu hvor jeg smart begynder på job skal jeg vænne ham til at være der lidt længere tid ad gangen.
Vuggestuen har været helt fantastisk i forhold til hans udvikling. Han begyndte at tage sine første skridt da han var 8 måneder og nu går han 80-90% af tiden. Det er gået stærkt efter vuggestue start. Han er også blevet meget nemmere. Han vil lege lidt selv og kan aktivere sig selv på en anden måde end før.
Han sover også markant bedre og mere sammenhængende om natten. Allerede kl.18-18:30 falder han omkuld. Han er så træt og så klar til at sove. Han når at spise 2 måltider efter jeg henter ham og han får også 125-180 ml mælk inden han sover. Nogle gange vågner han kl.23 for at spise lidt igen - andre gange kl.03 og sjældne gange kl.05.
Jeg oplever dog, at han altid vågner tidligt og har svært ved at overgive sig til søvnen. Ofre sover han i bilen på vej i vuggestue og jeg må holde ind til siden og vente på han vågner, fordi han er så træt. Glad, men træt.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham til at sove lidt længere. Det er en uholdbar løsning, at han vågner så tidligt når vi lige om lidt begge har fuldtidsjob og han bliver så træt. Når jeg skubber putning til kl.19, så kan han sjældne gange sove til kl.06, men jeg vil ikke presse ham til at sove sent når han går omkuld med det samme. Det synes jeg er synd. Er der noget jeg kan gøre?
Han sover små lure i både vuggestue og derhjemme. Netop fordi han har svært besvar finde roen. Han har aldrig været en baby, der sover meget. Max 2 timer og typisk 45 min. Nu kan han sove 15-25 min og så vågner han og sover ikke videre selvom de forsøger at vugge ham i barnevognen.
Håber du kan hjælpe :)
Og nogle gode tips til at få en hverdag til at hænge sammen på nemmest vis med to fuldtidsjob. Det bliver en stor omvæltning.
De bedste hilsener