Brev:
Lære at sove selv, og i egen seng snart 3 år
9. februar 2018
Alder:
2 år, 10 mdr.
Lære at sove selv, og i egen seng snart 3 år
Hej Helen.
Skriver til dig da vores pige på snart 3 år stadig ikke selv kan falde i søvn om aftenen, eller sove igennem i sin egen seng.
Det er nok mest mig der har ansvaret her, for at det ikke er lykkedes endnu.
Jeg er gravid med lillebror, og har ikke haft overskud til at lære hende at sove i egen seng, det bidder sig i halen nu, da jeg har termin den 26/3-18, så det er jo snart, og der går det ikke det her natteroderi.
Vi har faste putteritualer til hende. Starter ca 19:05 med at børste tænder. Herefter leger vi lidt stille, måske ligger puslespil, eller putter dukker. Ca: 19:30 får hun nattøj på, og far starter som regel mes at læse, og så læser jeg en bog bagefter.
Herefter ligger jeg hende i hendes seng, på hendes eget værelse, og sidder og holder hende i hånden og tager hende lidt op i stolen til mig, og sidder med hende der, og ligger hende i hendes seng igen. Sådan går der 3 kvarter præcis næsten hver aften. ...
...
Hvis far prøver at putte siger hun at hun vil have sin mor, og græder, og jeg går derind.
Det skaber også en dårlig stemning hos faderen og mig, da han ikke synes jeg skal blande mig, når han prøver at putte, og det kan jeg egentlig godt forstå, det gør bare rigtig ondt i hjertet når hun græder og vil have mig.
Han siger også at han skal kunne putte, og kunne fungere om natten når lillebror kommer, og det er jo også sandt.
Det skal lige siges at dette med at sove på eget værelse er rimelig nyt (startede i dec), da hun det sidste halve år har ligget inde i vores seng med mig, og faldet i søvn ved mig, og sovet der hele natten.
Jeg ville rigtig gerne have nogle konkrete råd til hvordan vi lærer hende at falde i søvn i hendes egen seng, uden at skulle sidde og holde hende i hånden i tre kvarter, og hvordan vi lærer hun sover igennem i sin egen seng, uden at komme ind til mor at ligge hver nat.
Med venlig hilsen
Maria