Mere urolig søvn :-)

6. februar 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Mere urolig søvn :-)

Kære Helen

Mange tak for svar og gode råd.

Jeg har tidligere skrevet til dig om søskendesamsovning, og vi endte også med at flytte lillebror ind til storesøster, som var meget begejstret for det nye setup. Desværre har lillebror behov for en hånd eller trøst en del gange i løbet af natten, og vi blev trætte af at løbe frem og tilbage. Og så flyttede vi en madras ind til børnene.

Det gik faktisk helt okay. Storesøster lod sig ikke mærke med lillebrors gråd, og han va relativt god til at falde i søvn igen, hvis han vågnede op eller var ked af det, de uger de sov sammen.

Men som du nok kan fornemme, er han kommet tilbage på vores soveværelse. Det er ganske enkelt sådan flest af os får mest søvn hver nat. Og, HVIS han skal op og trøstes i armen (eller til nød op hos os i sengen), er det lidt nemmere at sidde med ham på kanten af dobbeltsengen end på en madras på børneværelset.

Nu er mit spørgsmål, om det kan passe, at han har en ekstra urolig periode lige nu? For vi synes, han vågner mere om ...

Annonce

... natten, og han er begyndt at vågne helt op og være vågen flere timer af gangen nogen gange. Og det er længe siden, det er sket sidst.

Han er blevet rigtig dygtig til at falde i søvn helt på egen hånd i sin seng. Han får en godnatsang i min eller fars favn, et kram og et kys og så bliver han lagt i sengen og falder selv i søvn i løbet af få minutter. Men om natten kan han vågne og græde af flere omgange, og her virker det oftest kun at komme op til os i sengen - dvs det lader til at handle om tryghed.

Derfor er mit tillægsspørgsmål, om det er en kamp vi skal tage, altså forsøge at holde ham i sengen? Eller om vi skal lade ham komme op?

Når han sover fint igen. lægger vi ham tilbage, og han plejer ikke at være ked af det, når han vågner i sin seng om morgenen.

Til info er han også begyndt at sove lidt mindre (i hvert fald nogen dage) i vuggestuen. Nogen gange kun halvanden time, hvor han for bare nogle uger siden sagtens kunne tage tre timer.

Vi glæder os til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder