Brev:
Larmer om natten
2. februar 2018
Alder:
2 mdr.
Larmer om natten
Kære Helen
Jeg har flere gange brugt din gode brevkasse til at finde svar på alle de spørgsmål, der dukker op som førstegangsmor og nu vil jeg gerne høre din mening om min lille søvnbandit af en søn.
Min søn er 9 uger og har altid været meget urolig om natten.
Han har været på modermælkserstatning siden dag 1 og det gav ham desværre hård mave, der betød at han pressede og græd meget om natten den første måneds tid.
Hans mave er heldigvis blevet meget bedre hovedsageligt ved hjælp af movicol.
De sidste 14 dage har han været meget urolig fra han falder i søvn og til jeg lidt giver op og kalder det morgen.
Han ligger i sin lift ved siden af mig i soveværelset og det er derfor fuldstændigt umuligt for mig at sove fra hans meget høje larm.
Han mosler rundt i liften, basker med arme og ben, kaster hovedet fra side til side, stønner, klynker og laver høje lyde.
De sidste 3 nætter har han også lagt og "snakket og udbrudt høje lyde, der lyder som om han øver sin stemme og selv synes det er sjovt at høre de nye lyde han kan sige.
Der er i løbet af hele natten max 30 minutter, hvor han stille og roligt sover. Jeg er meget i tvivl om han selv sover fra al hans larm - han har ofte åbne øjne når jeg ser til ham.
Han er ellers heldigvis rigtig god til at sove løbet af dagen og der går altid 4-5 timer mellem hans måltider.
Han har 2 lure i sin barnevogn, hvor han typisk sover 3 - 3,5 time pr. gang og er vågen 1 time til 1,5 mellem disse lure.
Han er sværere at få til at sove om aftenen og det ender ofte med en 1 times lur på maven af mig, hvorefter han er vågen 2,5 time inden jeg putter ham for natten at imellem kl. 20.00 og kl. 22.00 alt efter hvordan dagen er gået.
Når han er puttet og falder i søvn starter larmer med det samme og jeg er ved at gå ud af mit gode skind af søvnunderskud. Jeg får sovet lidt hvis jeg efter natflasken ligger ham på min mave, der kan han nemlig godt sove stille og roligt en 1,5 times tid - så snart jeg ligger ham over i liften begynder larmen igen.
Jeg er begyndt at overveje at ligge ham ind på eget værelse med babyalarm på for måske at kunne få lidt søvn, men er det ikke alt for tidlig?
Jeg er så bange for at jeg overser hans behov om natten og derfor svigter ham når jeg blot lader ham ligge og larme alene i liften.
Jeg har prøvet at tage ham op og lade ham sove siden af mig det gør ingen forskel. Jeg har prøvet at svøbe ham det gør heller ingen forskel.
Jeg har så dårlig samvittighed over at overveje allerede at ligge ham på eget værelse, men jeg har snart ikke energi til ham i løbet af dagen længere.
Det skal siges at han, i al denne larm, ikke græder og jeg tænker derfor at han nok skal begynde at græde så jeg ikke er i tvivl hvis han har brug for mig.
Hvad mener du - skal jeg blot lade ham være og prøve at sove fra det? Og skal jeg ligge ham på eget værelse?
Håber du kan give mig lidt input.
Mange hilsner
Den trætte mor Stine