Hjælp til at lære at sove selv

30. januar 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Hjælp til at lære at sove selv

Hej Helen.

Jeg har læst mange af dine svar til breve som handler om søvn og putning - men jeg har ikke fundet noget som jeg føler kan anvendes til min datter på 19 mdr. Så nu håber jeg at du måske kan hjælpe mig med vores specifikke søvn-problemer.

Vores datter er en sund pige i fin trivsel, med et stort temperament og sin helt egen vilje :) Hun spiser oftest med god appetit og har en god fast soverutine i vuggestuen, hvor hun typisk sover mellem 2 og 3 timer - hver dag på slaget 11.30.

Vores "problem" er at hun aldrig er faldet i søvn af sig selv når hun skal sove om aften. Hun har lige siden jeg stoppede med at amme da hun fyldte 1 år, kun kunnet finde ro til at falde i søvn hvis hun har ligget på maven oven på enten mig eller hendes far.

Vi har de sidste måneder holdt os til et meget fast putte-ritual, i håb om at forudsigeligheden ville skabe tryghed til at lære hende at sove VED SIDEN af os i stedet for OVEN på os. Det har ikke lykkedes...

Hendes typiske aften ser sådan ud:
kl 18 Aftensmad
kl 18.30 Leg med storebror, tegnefilm, hygge, evt. snack el. havregrød hvis hun ikke har spist så meget.
kl. 19.30 Sige godnat til familien og finde sovebamsen
Skifte ble/nattøj på/børste tænder
Læse/kigge i bog i ca. 10 min
kl. 20 ca. Kysse godnat og slukke lyset
Læsning foregår i vores seng og når lyset slukkes kravler hun konsekvent op for at falde i søvn på min mave. Når hun sover triller jeg hende ned på madrassen og går.

Så vågner hun typisk 2-3 timer senere og græder. På det tidspunkt er der oftest en af os som går i seng for natten fordi hun ikke falder i søvn igen uden at komme tilbage op og ligge på ens mave. I løbet af natten vågner hun mellem 2-3 gange (engang imellem ...

Annonce

... mere). Nogle gange brokker hun sig meget og bruger lang tid på at falde i søvn igen (klør sig meget i håret, skal have mange tårer vand, kaster sig rundt). Andre gange kravler hun bare selv op på en af os og sover videre. Vi sover altså utrolig dårligt min kæreste og jeg. Vi forsøger at skiftes til at "tage hende" om natten, men vi er kede af, at det ofte ender med, at en af os sover på sofaen.

Det er som sådan ikke et problem for os at hun sover i vores seng. Men hendes mange opvågninger, og det at hun kræver at man fysisk skal være helt viklet sammen er godt nok hårdt efterhånden. Og ikke mindst synd for hende - hun burde kunne finde tryghed nok i at vi er lige ved siden af hende. Hvordan griber jeg det an? Skal jeg blive ved med at tvinge hende ned af mig? Det skaber nemlig nogle stærke reaktioner med gråd og skrig og det føles som om det gør mere skade end gavn..

Vi har efter forskellige mislykkedes forsøg på at rykke hende ind i egen tremmeseng (bl.a. 2 dage med Godnat og sov godt metoden, FØJ!), de sidste 4-5 måneder bare valgt at sige til os selv at sådan er vores datter bare lige nu, hun har åbenbart behov for den nærhed og så må vi tage den periode i hendes liv med som en del af pakken. Men sandheden er at det tære på os alle sammen og det skaber problemer ifht. når bedsteforældre skal passe. OG så er der en lillebror på vej - som gør det både fysisk besværligt at sove med hende på den måde i dag, men som jo også kommer ud med sine egne natte-behov som skal passes.

Så jeg håber du kan give et par råd og retningslinjer. Det ville være så dejligt hvis vi kan hjælpe hende til at sove bedre inden lillebror kommer om bare 20 uger!

På forhånd tak for din tid :)

Venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige