Brev:
Hjælp til at lære at sove selv
30. januar 2018
Alder:
19 mdr.
Hjælp til at lære at sove selv
Hej Helen.
Jeg har læst mange af dine svar til breve som handler om søvn og putning - men jeg har ikke fundet noget som jeg føler kan anvendes til min datter på 19 mdr. Så nu håber jeg at du måske kan hjælpe mig med vores specifikke søvn-problemer.
Vores datter er en sund pige i fin trivsel, med et stort temperament og sin helt egen vilje :) Hun spiser oftest med god appetit og har en god fast soverutine i vuggestuen, hvor hun typisk sover mellem 2 og 3 timer - hver dag på slaget 11.30.
Vores "problem" er at hun aldrig er faldet i søvn af sig selv når hun skal sove om aften. Hun har lige siden jeg stoppede med at amme da hun fyldte 1 år, kun kunnet finde ro til at falde i søvn hvis hun har ligget på maven oven på enten mig eller hendes far.
Vi har de sidste måneder holdt os til et meget fast putte-ritual, i håb om at forudsigeligheden ville skabe tryghed til at lære hende at sove VED SIDEN af os i stedet for OVEN på os. Det har ikke lykkedes...
Hendes typiske aften ser sådan ud:
kl 18 Aftensmad
kl 18.30 Leg med storebror, tegnefilm, hygge, evt. snack el. havregrød hvis hun ikke har spist så meget.
kl. 19.30 Sige godnat til familien og finde sovebamsen
Skifte ble/nattøj på/børste tænder
Læse/kigge i bog i ca. 10 min
kl. 20 ca. Kysse godnat og slukke lyset
Læsning foregår i vores seng og når lyset slukkes kravler hun konsekvent op for at falde i søvn på min mave. Når hun sover triller jeg hende ned på madrassen og går.
Så vågner hun typisk 2-3 timer senere og græder. På det tidspunkt er der oftest en af os som går i seng for natten fordi hun ikke falder i søvn igen uden at komme tilbage op og ligge på ens mave. I løbet af natten vågner hun mellem 2-3 gange (engang imellem mere). Nogle gange brokker hun sig meget og bruger lang tid på at falde i søvn igen (klør sig meget i håret, skal have mange tårer vand, kaster sig rundt). Andre gange kravler hun bare selv op på en af os og sover videre. Vi sover altså utrolig dårligt min kæreste og jeg. Vi forsøger at skiftes til at "tage hende" om natten, men vi er kede af, at det ofte ender med, at en af os sover på sofaen.
Det er som sådan ikke et problem for os at hun sover i vores seng. Men hendes mange opvågninger, og det at hun kræver at man fysisk skal være helt viklet sammen er godt nok hårdt efterhånden. Og ikke mindst synd for hende - hun burde kunne finde tryghed nok i at vi er lige ved siden af hende. Hvordan griber jeg det an? Skal jeg blive ved med at tvinge hende ned af mig? Det skaber nemlig nogle stærke reaktioner med gråd og skrig og det føles som om det gør mere skade end gavn..
Vi har efter forskellige mislykkedes forsøg på at rykke hende ind i egen tremmeseng (bl.a. 2 dage med Godnat og sov godt metoden, FØJ!), de sidste 4-5 måneder bare valgt at sige til os selv at sådan er vores datter bare lige nu, hun har åbenbart behov for den nærhed og så må vi tage den periode i hendes liv med som en del af pakken. Men sandheden er at det tære på os alle sammen og det skaber problemer ifht. når bedsteforældre skal passe. OG så er der en lillebror på vej - som gør det både fysisk besværligt at sove med hende på den måde i dag, men som jo også kommer ud med sine egne natte-behov som skal passes.
Så jeg håber du kan give et par råd og retningslinjer. Det ville være så dejligt hvis vi kan hjælpe hende til at sove bedre inden lillebror kommer om bare 20 uger!
På forhånd tak for din tid :)
Venlig hilsen
Line