Brev:
Hyppige opvågninger - 7 mdr.
22. januar 2018
Alder:
7 mdr.
Hyppige opvågninger - 7 mdr.
Kære Helen,
Jeg kunne rigtig godt tænke mig lidt råd til vores datters søvn.
De første 3 måneder sov hun strålende, hvor hun havde en sammenhængende søvn på mindst 5 timer ad gangen. Det ændrede sig da hun blev 4 måneder, hvor hun pludselig begyndte at vågne meget hyppig mellem 5-10 gange om natten. Det er nu på det sidste blevet lidt bedre med cirka 3-6 opvågninger.
Ved 4 ½ måneder begyndte jeg stille og rolig at tilbyde hende skemad, da jeg følte at min mælk ikke længere mættede hende og dermed håbede på en bedre nattesøvn. Hun blev indtil da fuld ammet og amningen var en succes helt fra starten.
Det sammen med skemad, hun tog rigtig godt imod det fra starten, hun elsker at spise og tager enlig godt imod alt mad vi tilbyder hende. Hun har her på det sidste vist mindre og mindre interesse i amningen i løbet af dagen. Hun er sulten, men er begyndt at afvise min bryst - men når jeg tilbyder rigtig mad tager hun rigtig godt imod og spiser. Det er netop begyndt da hun blev 7 måneder. Så nu ammer jeg kun cirka 2-3 gang i løbet af dagen. Jeg kan selv mærke at det ikke længere dækker hendes behov.
Grunden til hvorfor jeg skriver er de hyppige opvågninger og en anstrengende putning vi skal igennem hver aften.
I det nye år er vi begyndt at putte hende i hendes egen seng. Inden da blev hun puttet i vores seng, hvor hun sov i midten af min kæreste og mig, men vi har nu besluttet at det var på tiden at sove i tremmeseng som står i vores soveværelse. Da hun blev puttet i vores seng, lykkedes det os en gang i mellem at ligge ved siden af hende, hvor hun selv kunne falde i søvn. Men det tog rimelig lang tid og vi skulle virkelig ligge meget tæt ansigt mod ansigt med hende og holde om hende. Det kunne vare op til en time til hun endelig faldt til ro. Hun fægter med armene og benene og har simpelthen så svært ved at falde til ro. Vi brugte en svøb i en periode, men det endte hun med at sparke sig ud af…
Nu har vi prøvet en ny putteritual, hvor hun sidder lidt i sin egen tremmeseng inden vi ligger hende til at sove, her virker hun meget glad og nysgerrig, vi læser en kort godnat historie, slukker for lyset, synge sange, holder om hende, siger shhh lyd. Men så begynder hun lige pludselig at skrige og holder armene op for at blive taget op. Vi kan kun berolige hende ved at tage hende op og gå med hende. Både min kæreste og jeg holder ikke af hun skal ligge og skrige, så vi er ret hurtig til at tage hende op i vores favn. Vi går rundt med hende og vugger vores datter i vores arme indtil hun falder til ro mens vi synger. Der går ikke særlig længe før hun så falder i søvn i vores arme. Jeg har prøvet flere gange at ligge hende lige inden hun rigtig falder i søvn men det lykkes aldrig, hun skriger og skriger. Så tager vi hende op igen og starter forfra. Det sammen kan ske hvis vi ligger hende for tidligt, selvom hun har sovet på vores arme.
Men det kan jeg ikke fortsætte med på længere sigt, jeg begynder at få ondt i ryggen ved at bære hende rundt. Min kæreste er fantastisk og hjælper til så meget som han kan, men pga. hans arbejde er jeg mange dage og natter alene med vores datter, og derfor er det ekstra hårdt at bære rundt på hende.
Efter putning går der oftest 35-45 minutter og hun vågner med et skrig. Det er som om hun ikke rigtig kan komme videre til den næste søvnfase. Hun vågner aldrig rigtig, vi har indtil videre aldrig rigtig prøvet at hun var vågen flere timer ad gangen om natten og vil lege. Men det ender med vi skal vugge hende i vores arme eller give hende bryst. Vi kan godt tage hende op en gang i mellem uden at hun skal have brystet, det er især de første opvågninger om aften som lykkes tit uden at hun skal ammes og så ligger vi hende tilbage i sengen. Men det ender med at hun på en tidspunkt har brug for min bryst, det er min bryst som hun føler sig mest tryg med og jeg kan mærke at hun ikke er sulten, men bare bruger den som trøster/sut.
Hun plejer aldrig rigtig at falde i søvn ved brystet, det har hun heller ikke gjort da hun var yngre. Til gengæld falder hun direkte til ro og sover videre når jeg ammer hende om natten. Amning fungere altid, nogen gang sutter hun kun et par gang og jeg kan derefter putte sutten i munden og hun sover videre. Det undrer mig egentlig hvorfor hun er så bryst søgende i løbet af natten, når hun om dagen ikke viser særlig interesse for det og heller ikke vil falde i søvn ved brystet.
Da hun sov i vores seng var det ok, jeg kunne ligge og amme hende og på den måde nogenlunde sove videre. Nu skal jeg stå op og amme hende siddende, vente til hun har spist og så ligge hende tilbage igen. Jeg må nok også indrømme at jeg har været lidt bedre til at stå op i starten af måneden, nu er jeg blevet lidt doven og vælger oftest den nemmeste løsning ved at tage hende over i vores seng, når hun vågner efter vi er gået i seng. Især de dage hvor jeg er alene med hende. Det skyldes også at jeg ikke har haft mere en 2-3 timer sammenhængende søvn i flere måneder, jeg er simpelthen så træt om natten og orker ikke rigtig at stå op. Men på den anden side skal man jo også være konsekvent…. Så jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre din mening. Jeg er meget i tvivl om vi skal tage hende over i vores seng og få styr på putningen inden vi går i gang for alvor med tremmesengen.
De sidste 2 dage har jeg faktisk puttet hende direkte i vores seng, for at teste om det stadig lykkes at falde i søvn selv. Det endte med at hun næsten faldt i søvn selv… Hun skulle lige have lidt mælk til at falde til ro og så vendt hun sig om til den anden side og faldt stille og rolig i søvn. Det gode her er jo at jeg ikke behøver at ligge hende fra mig – hvis jeg ammer hende siddende bliver hun lagt et andet sted bagefter og det gider hun ikke. Men jeg kan tydelig mærke at når hun så vågner, er hun sur over at jeg ikke længer er der og at hun har sutten i stedet for brystet i munden. Det er som om hun vågner efter hver søvnfase, jeg kan høre i hendes åndedræt at hun er ved at vågne. Hun ånder meget hurtigere og højre. Der går få sekunder, så skriger hun.
I gennemsnit går der 2 timer om natten mellem hver opvågning. Nogen dage er bedre og nogen natter er værre. Vi har også prøvet flere natter hvor hun vågner hver time, men dem har vi heldigvis ikke mere så mange af. Vi har ikke oplevet en forskel i opvågningerne om hun ligger i tremmeseng eller vores seng. Heller ingen forskel når hun falder selv i søvn i vores seng, hun vågner stadig meget hyppig. Jeg prøver at acceptere at det er sådan det er, i starten håbede jeg bare det var en fase som vil snart gå forbi. Men i nat var slem, jeg kunne kun berolige hende med brystet, og hver eneste gang jeg tog den ud, så endte det hver gang i en hyl. Så hun havde brystet i munden næsten hele natten og blev utrolig sur når den skulle erstattes med en sut.
Så nu blev jeg enig med mig selv om at det ikke kan fortsætte længere. Hun får hendes første tænd lige nu, så jeg ved ikke om det er derfor hun ikke kunne sove uden min bryst i nat og har brug for ekstra tryghed… Er det noget man skal tage hensyn til og først starte med at være mere konsekvent når det er overstået? Men så kan man jo blive ved, snart kommer sikkert tænd nummer 2 osv….
Hun har altid været urolig om aftenen og sparker meget med arme og ben når hun skal ligges. Hun holder sig selv vågen ved at snakke, leger med sutten og pruster. Nusseklud kan ikke rigtig bruges da hun leger med den. Jeg har ikke fået checket hendes øre, fordi jeg ikke tror der er noget i vejen, det har nu stået på i flere måneder og hun virker ikke som om der er noget der genere hende.
Vores datter er om dagen i den skønneste humør, altid glad og smilende. Hun er så nysgerrig og rigtig fint motorisk i gang. Hun kan sidde selv, og gøre de første tegn på snart at begynde at kravle. Hun tumler rund og er meget aktiv i løbet af dagen. Jeg kan mærke at hun vil mere end hun ren faktisk kan fysisk, så derfor kan hun blive lidt fred for tiden, men der sker jo også meget udviklingsmæssig.
Jeg har med glæde læst dine bøger og prøver at følge søvnhjulet og madplanen så bedst som muligt. Desværre tager hun ikke længere end 1,5 timers middagslur, så det er ikke helt muligt at følge planen.
Hun sover i løbet af dagen i gennemsnit kun cirka 2,5 timer og om natten cirka 12. Vi har virkelig prøvet at få hende til at tage længere lur om dagen, men det lykkes ikke rigtig, selvom vi triller med barnevogn eller vugger i slyngevuggen.
Vores dagsrytme på nuværende tidspunkt ser nogenlunde således ud:
7:15/7:30: vågner
8:00 spiser havregrød eller flerkornsgrød med lidt frugtmos
9:15: Lidt frugtmos eller amning inden lur, hvis interesse
9:30: Puttes til formiddagslur i slyngevuggen (hun har svært ved at holde sig længere en 2 timer vågen)
sover oftest kun 45, nogen gang 60 min
11:30: Frokost – Grøntsagsmos (vegetar, fisk eller kød)
puttes efter 2-3 timer
13:00 Middagslur i barnevogn udenfor
sover max. 1,5 timer
15:00 Mellemmåltid – oftest mosede banan, ren eller blandet med avocado eller æble, eller smoothie. Vi begyndte nu en gang i mellem at give en lille portion grød
Hun viser slet ikke længere interesse for eftermiddags powernap, så den er vi sprunget over, med mindre hun sover en kort middagslur, så prøver vi at putte hende om eftermiddagen, men det er en kamp hver gang
17:30 – Aftensmad – Grøntsagsmos, men en gang i mellem giver vi grød i stedet for (med håb om at det mætter lidt bedre)
19:00 bliver puttet
Jeg har prøvet at give hende vælling, men det er hun ikke særlig interesseret i at få om natten når hun sover. Om aftenen inden putning kan hun sagtens drikke en flydende grød, men der skal man vel helst give hende mælk?
Vi ser rigtig meget frem til at høre din mening. Både om hvordan du synes vores putning om aftenen kan forbedres men også hvad vi kan gøre med de hyppige opvågninger. Jeg vil gerne fortsætte at amme og undgå at give min datter MME. Jeg havde overvejet at prøve at putte hende i tremmesengen i løbet af dagen, der er hun lidt roligere og på den måde kan vi få det testet og komme af med slyngevuggen. Det prøvede jeg lige ved formiddagsluren i dag, men det endte igen med en skrigetur, så stopper hun når jeg tager hende op, jeg ligger hende igen og det hele starter forfra. Det fortsæt en time til jeg endte med at ammede hende i vores seng hvor hun så faldt til ro. Hvor længe skal man blive ved?
Jeg føler at jeg prøver forskellige ting, men der skal mere struktur i. Hvor mange timer skal man blive ved før man giver op? Vi har også overvejet en tyngdepose, men er bange for at starte endnu en dårlig vane som vi ikke kan komme væk fra.
Dansk er ikke mit modersmål så jeg håber du vil se bort fra mine stavefejl ;-)
Mange hilsen,
Annika