Brev:
Søvn om dagen og gøre barnevognen tryg igen
20. januar 2018
Alder:
3 mdr.
Søvn om dagen og gøre barnevognen tryg igen
Kære Helen.
Efter at have brugt din brevkasse rigtig meget, har jeg nu valgt at blive medlem og stille dig mit første spørgsmål.
Min søn er i dag 13 uger, og han er en skøn dreng, der pludrer enormt meget og er meget nysgerrig på verden (mere på verden end på mennesker, synes jeg indimellem).
Jeg er dog ved at gå ud af mit gode skind over hans dagssøvn. Og over amningen om formiddagen og kunne godt bruge nogle gode råd.
Hidtil har han kunnet sove en længere middagslur omkring kl. 10.30/11, men virkelig kun hvis jeg kørte en tur med ham i barnevognen. Men inden for den sidste måneds tid har dette ændret sig drastisk, og han er begyndt at vågne på turen og ikke være i stand til at blive i søvnen i barnevognen, selvom den triller. Han bliver også helt ulykkelig, når jeg giver ham hue på, og græder højt, når han bliver taget over i hans køredragt. Han falder altid hen ved brystet før turen, så jeg går ud fra, han er mæt. Jeg forsøger at tage ham over i køredragten, før han er faldet helt i søvn.
Han kan heller ikke finde ud af at falde i søvn i barnevognen, selvom jeg altid forsøger at flytte ham over i den i halvdøsig tilstand (som jeg har læst mig til kan virke i andre af dine breve til desperate forældre).
Han ligger bare pivvågen og begynder til sidst at græde, så jeg enten må gå med liften (så stopper hans gråd) eller med ham på armen. Jeg kan se, han gaber og er træt, men han vil på ingen måde overgive sig til søvnen i barnevognen. Det er meget tungt at gå med liften, da han er en god stor basse på 7 kgs penge nu, og liften oveni vejer omkring det samme.
Jeg har prøvet alt fra sshyy med hånd på ham, nynne "hans" normale godnatsang, tage liften op og gå med den, prøve med sut. Sutten er han (efter en lang sej kamp) så småt begyndt at tage til at falde helt i søvn på (i stedet for mit bryst), og han tager den som regel også, når verden er lidt overvældende. Men intet virker. Han bryder sig bare ikke om at være i barnevognen mere.
Det skal siges, at han har haft en del opvågninger i den seneste måneds tid på vores tur, hvor der er gået et stykke tid, før han har kunnet komme til brystet, da jeg ikke før for ganske nylig har haft mod på at tage ind på en café og syntes, det har været lige besværligt nok at lægge ham til i vinterkulden på grund af alle de lag, jeg har på.
Jeg har også prøvet at lægge ham til at sove hjemme i hans barnevognslift, da han kan skærmes lidt i den, men der kan han bare overhovedet ikke sove alene. Højst tager han 20-30 minutter, og han vågner af næsten ingenting. Han tager kun længere tid, hvis jeg vugger ham i liften på det helt rigtige tidspunkt (lige når han kommer let op til overfladen). Men jeg kan ingenting lave i løbet af dagen, fordi han ikke kan sove selv uden at man er over ham konstant. Det er ret hårdt, da jeg godt kunne bruge bare lidt mig-tid i løbet af dagen til simpel selvomsorg såsom bad, frokost, tøjvask og evt. lidt kreative sysler eller let afslapning eller tid til bækkenbundstræning. Og så mine bryster kan få en lille pause.
Hvad kan jeg gøre for at gøre ham tryg ved barnevognen igen?
Og hvordan kan jeg få ham til at sove længere hjemme uden at skulle være over ham konstant?
Det skal lige siges, at han som regel flegner lodret, hvis jeg forsøger at svøbe ham eller pakke ham i kræmmerhus i hans dyne, så jeg er lidt i syv sind, om hvad jeg så kan gøre.
Jeg forsøger desuden altid at amme ham helt mæt, før jeg tager ham ud, men det er som om han slet ikke kan blive dejligt mæt på min formiddagsmælk mere. Og han flegner ofte totalt, når han får formælken, hvilket er rigtig rigtig hårdt og ikke så praktisk, da den jo går forud for den federe mælk.
Jeg har hele tiden ammet ham efter friamningsprincippet, men det gør jo, at han efterspørger brystet meget tit og ikke bare tager én stor portion, så jeg kan sjældent mærke, hvornår brystet er tømt i bund. Og her på det seneste føler jeg, jeg ikke har lavet andet end at amme ham. Og jeg er lidt nervøs for, om der er kommet total overproduktion på mine bryster, da de altid føles ekstremt overspændte om natten, hvor han som regel sover mellem 3 og 4 timer i træk mellem natamninger. Jeg har forsøgt, efter råd fra ammerådgiver i Familie og Fødsel at holde ham på samme bryst i 3 timers tid ad gangen, men det fungerer ikke rigtig for mig. Lige i starten gjorde det, men ikke mere. Det gør bare, at der kommer for meget mælk på et bryst, da han efterspørger bryst så hyppigt om dagen, og at det tager ham virkelig lang tid at komme til den mere mættende omgang.
Hvad vil du foreslå mig at gøre? Og hvordan skal jeg amme?
Jeg har i hvert fald rigeligt med mælk, da han har taget 300 g i snit på om ugen.
Håber meget på nogle gode råd!! Jeg er ved at være løbet tør for løsninger selv.
TAK for en skidegod brevkasse!
Desperate hilsener
Nors mor