Nattesøvn - 4 mdr.

19. januar 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Nattesøvn - 4 mdr.

Kære Helen,

Jeg fødte min skønne Milo i slutningen af september. Vi har siden han blev født været udfordret på flere punkter. De første tre måneder var han utrolig ked af det uden nogen specifik årsag, så det kan defineres som kolik, hvilket betød vi brugte det meste af hans vågne tid på at trøste.

Jeg synes nu vi er kommet over på den anden side, men nu fylder hans søvn rigtig meget for os. Det har altid fyldt meget, da han har og har haft er stort tryghedsbehov, så de første to måneder sov han udelukkende på os eller i viklen, både dag og nat. Vi har aldrig kunne lægge ham fra os når han sov, ikke engang da han var helt spæd.

Nu vil jeg rigtig gerne at Milo kan sove i sin egen seng om natten og få nogle gode putteritualer. Som det foregår lige nu får Milo nattøj på kl 21, bliver svøbt stramt i et tæppe og ammet i vores seng med dæmpet belysning. Han falder næsten i søvn ved brystet, men jeg forsøger at tage ham fra inden han sover helt og lægger ham over i sin seng, som er en tremmeseng i forlængelse af vores seng. Dette lykkes som regel, han vågner lige en lille smule op og når han får sutten og en hånd på hoved og mave sover han.

Kl 00 vågner han, får mad og som regel kan jeg igen lægge ham fra i hans seng uden han vågner op.

Kl 3 melder sulten sig igen, og herfra er det total umuligt at lægge ham fra. Min mand sover derfor med ham i favnen til han skal op kl 5.30, hvor jeg tager over, giver Milo lidt mad og forsøger at få ham til at sove 1-2 timer mere på mit bryst.

Som sagt ønsker vi han skal sove hele natten i sin egen seng. Vores strategi er overordnet at han skal falde i søvn hvor han skal sove og vi vil skære ned ...

Annonce

... på de dårlige rutiner (amme og vugge i søvn) og op for de gode rutiner (nat sang og nus i egen seng).

I praksis har vi forsøgt at lægge Milo i sin seng om aftenen tidligere, altså inden han er faldet i søvn ved brystet og når han vågner kl 3 og bliver ked af at blive lagt har vi hoppet på pilatesbolden indtil han næsten sover og forsøger så at lægge ham. Begge dele resulterer i gråd, der bliver mere og mere voldsom jo flere gange i streg vi forsøger, og det er aldrig lykkedes os at få ham lagt på denne måde. Dermed har vi heller ikke mulighed for at prøve gode putteruriner af, da han græder og faktisk skriger inden han overhovedet rammer madrassen.

Jeg har forsøgt at amme liggende og så lade ham sove ved siden af mig i vores seng, men det lykkes kun, hvis han falder i søvn med brystet i munden og herefter har han mange opvågninger, så det er umiddelbart heller inden succes.

Min mand mener vi skal give ham mere tid og acceptere han måske har et større tryghedsbehov end andre babyer. Jeg er bange for, at hvis ikke vi giver ham gode rutiner nu, bliver det kun sværere og sværere. Men når det så er sagt har jeg også vildt dårlig samvittighed, når vi flere aftener har forsøgt både 2, 3 og 4 timer at få han lagt i hans seng, og vi så alligevel giver op hver gang. Så har vi jo alle tre tabt.

Det skal siges at om dagen lykkes det nu med varierende held at give ham to lure i barnevognen.

Jeg er simpelthen så frustreret og ved ikke hvad jeg skal stille op med hans nattesøvn. Jeg har virkelig brug for nogle konkrete råd. Vi vil gerne tage en hård kamp op, men selvfølgelig ikke en kamp vi på forhånd har tabt.

Kærlig hilsen
Milos mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke