Brev:
Putteritual og nedtrapning af flaske
15. januar 2018
Alder:
13 mdr.
Putteritual og nedtrapning af flaske
Hej Helen,
Min søn er nu 13 måneder, han skal derfor snart til at af med sin putteflaske.
Han får kun denne ene flaske i døgnet.
Hvornår er et godt tidspunkt at starte nedtrapning og skal man lave sit putteritual om i den forbindelse.
Vores ritual i dag, får nattøj + d-dråber og siger godnat til hans uro over puslebordet, derefter tændes for en natugle med en lille melodi, imens får han flaske og jeg fortæller ham kort om hans dag. Når uglen er færdig med at spille siger jeg godnat og han spiser færdig. Når han er færdig med at spise bliver han lagt med en sut og hans nusseklud.
Nogle dage går det rigtig godt og jeg kan gå ud af hans værelse med det samme, andre dage bliver han ked af det når jeg går. Så får han lige sin sut igen, og ofte kan jeg stå ved siden af hans seng uden at røre ved ham, bare han kan se jeg er der. Efter noget tid sover han.
I dag spytter han ofte sutten ud på vejen fra puslebordet og ind til hans værelse fordi han ved der kommer en flaske.
Det er selvfølgelig fint, så længe han får flaske, men hvad skal jeg erstatte flasken med når han er nedtrappet? Et glas vand eller ingen ting?
Og skal vi ændre hans ritual mere end det?
Med venlig hilsen
Kris