16 mdr. søvn

13. januar 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

16 mdr. søvn

Hej Helen

Jeg samsover med min dreng på 16 mdr. Det har vi gjort siden han var 4 mdr.
Selvom det er hyggeligt og rart, er det ikke længere den optimale soveløsning for hverken ham eller mig.

Vores putteritual indebærer bl.a. at han ammes til natten. Nogle gange er det nok, og han vender sig om og sover. Som oftest bliver han dog også vugget i mine arme inden han falder helt i søvn. Og det er lige præcis ovennævnte vi gerne vil ændre.

Han vågner gennemsnitligt 5-7 gange hver nat. Nogle gange mere. Han sover bedst først på aftenen, og herefter sover han 1,5 - 2 timer ml. hver opvågning. Jo længere hen på natten vi kommer, jo kortere er der imellem hans opvågninger. Når han vågner er det med gråd, og han søger han bryst, hvilket han får.

Det får ham ikke til at falde i søvn, og jeg må supplere det at vugge ham. Sådan foregår det hver gang han vågner, og det tager nogle gange timer at få ham til at sove igen. Han bliver puttet til natten ved en 18.30-19.00 tiden og står op kl. 05 (vågner selv) I ...

Annonce

... vuggestuen sover han som oftest 2,5 - 3,5 timer.

Vi vil meget gerne lære ham at falde i søvn selv. Gerne på eget værelse. Vi har tænkt på at lade far tage over (hvilket vi har prøvet før, da han var 10 mdr. gammel. Vi forsøgte i 3 uger, uden nogle resultater overhoved. Andet end en dybt ulykkelig dreng der græd meget om natten).

Jeg tænker selvfølgelig også, at al den amning er uhensigtsmæssig. Men vores dreng bruger ikke sut/ eller bamse (vi forsøger), så jeg er den primære trøst.

Pt. forsøger jeg at lægge ham i hans egen seng, når han er faldet i søvn. Her sover han med samme antal opvågninger, hvis ikke flere. Det ender altid med at jeg tager ham over i sengen, bare for at sove lidt.. og så er vi det samme sted.

Har du nogle inputs til, hvordan vi bedst mulig kommer igang med al dette på en god og kærlig måde? Vores dreng har et stort temperament og kan blive så ked af det/hidsig at han næsten glemmer at trække vejret. Han er også meget morsyg, og bliver ked af det bare jeg går på toilettet.

Hilsen mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder