Brev:
16 mdr. søvn
13. januar 2018
Alder:
16 mdr.
16 mdr. søvn
Hej Helen
Jeg samsover med min dreng på 16 mdr. Det har vi gjort siden han var 4 mdr.
Selvom det er hyggeligt og rart, er det ikke længere den optimale soveløsning for hverken ham eller mig.
Vores putteritual indebærer bl.a. at han ammes til natten. Nogle gange er det nok, og han vender sig om og sover. Som oftest bliver han dog også vugget i mine arme inden han falder helt i søvn. Og det er lige præcis ovennævnte vi gerne vil ændre.
Han vågner gennemsnitligt 5-7 gange hver nat. Nogle gange mere. Han sover bedst først på aftenen, og herefter sover han 1,5 - 2 timer ml. hver opvågning. Jo længere hen på natten vi kommer, jo kortere er der imellem hans opvågninger. Når han vågner er det med gråd, og han søger han bryst, hvilket han får.
Det får ham ikke til at falde i søvn, og jeg må supplere det at vugge ham. Sådan foregår det hver gang han vågner, og det tager nogle gange timer at få ham til at sove igen. Han bliver puttet til natten ved en 18.30-19.00 tiden og står op kl. 05 (vågner selv) I vuggestuen sover han som oftest 2,5 - 3,5 timer.
Vi vil meget gerne lære ham at falde i søvn selv. Gerne på eget værelse. Vi har tænkt på at lade far tage over (hvilket vi har prøvet før, da han var 10 mdr. gammel. Vi forsøgte i 3 uger, uden nogle resultater overhoved. Andet end en dybt ulykkelig dreng der græd meget om natten).
Jeg tænker selvfølgelig også, at al den amning er uhensigtsmæssig. Men vores dreng bruger ikke sut/ eller bamse (vi forsøger), så jeg er den primære trøst.
Pt. forsøger jeg at lægge ham i hans egen seng, når han er faldet i søvn. Her sover han med samme antal opvågninger, hvis ikke flere. Det ender altid med at jeg tager ham over i sengen, bare for at sove lidt.. og så er vi det samme sted.
Har du nogle inputs til, hvordan vi bedst mulig kommer igang med al dette på en god og kærlig måde? Vores dreng har et stort temperament og kan blive så ked af det/hidsig at han næsten glemmer at trække vejret. Han er også meget morsyg, og bliver ked af det bare jeg går på toilettet.
Hilsen mig