Mælkenedtrapning og søvn

9. januar 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Mælkenedtrapning og søvn

Kære Helen,

Hvordan får jeg vores søn til at sove bedre både dag og nat, samt acceptere en mindre amning om natten?

For du har en chance for at svare på disse spørgsmål, får du lige noget baggrundsinformation.

Vi har en stor veltilpas dejlig basse på 6 måneder. Han udvikler sig rigtig fint og har en god appetit. Vi er i gang med overgangsmad, og han er meget modtagelig og ivrig - både i forhold til grød, mos og fingermad (frugtbåde, bolle mv.). Det er vores opfattelse at han får en del indenbords (vi har været i gang med skemad fra 4 måneder).

Vores nuværende dagsrytme ser således ud:

kl 4.00-5.00: Ammes og sove videre.
Kl 6.00-6.30: Står op
Kl 7.00:Grød og vand
Kl 8.30-9.00: Ammes og lur i 1 til 1,5 time - med to/tre opvågninger.
Kl 10:00: frugtmos og fingermad
kl 11.00-11.30: Grønsagsmos med fisk eller kød og fingermad
Kl 12:00-13:00: Ammes og lur i 1,5 til 2 timer - med flere opvågninger og han er næsten umulig at få til at sove længere.
Kl ...

Annonce

... 15-15.30: Grød eller frugtmos og fingermad
kl 16.00: Kort lur på ca. 20 min
Kl 17.00-18.00: Grønsagsmos med fisk eller kød og fingermad
Kl 19.00: Ammes og puttes for natten
kl 22.00: Ammes
kl.01.00: Ammes
Kl.04.00 Ammes

Når jeg ammer bassen, synes jeg, han spiser rigtig godt hver gang. Jeg har forsøgt at springe amningen kl 1.00 over eller skubbe amningen kl 22.00 lidt, men uden held.

Jeg har prøvet at giver han sutten i stedet, men så vågner han kort efter og sådan bliver det ved, indtil han får mælk. Andre gange accepterer han ikke sutten.

Tilmed sover bassen meget dårligt. På dårlige dagen vågner han næsten hver time om natten, og på gode dage vågner han kun til mælken (hvert 3. time). Når han vågner er sutten ikke altid nok, nogle gange er vi nød til at tage ham op, og vugge han, da han eller bare græder og græder. Om dagen vågner han altid med 30-45 min. mellemrum.

Har du gode råd til vores rytme, søvn og ammenedtrapning.

Venlig hilsen
Bassens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder