Søskende-samsovning - 16 mdr.

7. januar 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Søskende-samsovning - 16 mdr.

Kære Helen

Mange tak for gode svar og råd ifm storesøster og lillebrors samsovning.

Vi skrev sammen inden jul og var helt klar til at lægge storesøster (4 1/2 år) og lillebror (16 mån) på samme værelse. Desværre skete der det, at begge børn blev syge og var syge stort set hele juleferien, og det var derfor ikke lige tidspunktet at introducere nye vaner på.

Nu er begge børn raske (7-9-13), og selvom første uge i institution efter ferien var lidt hård, er de begge glade og ved godt mod.

Men, hvad gør vi nu? Skal vi bare springe ud i det i weekenden og så ellers holde fast?

Lillebror har været vant til at sove uden den ene side på sin tremmeseng, fordi hans seng har stået helt tæt op af vores, så vi nemt har kunne lægge ham ned (han sætter sig tit op halvt i søvne) eller ligge en hånd på ham.

Det har vi dog relativt hurtigt vænnet ham af med (over en lille uges tid). Så han er egentlig “klar” til at blive flyttet ind til storesøster. Han falder også selv i søvn om aftenen - dog med os i rummet. Men han har stadig brug for en hånd, hjælp med dynen etc flere gange i løbet af natten.

Storesøster er ikke super glad for ideen. Hun siger, at hun gerne vil have en voksen inde ...

Annonce

... hos sig. Vi har talt med hende om det af flere omgange og sagt, at når lillebror er klar og sover godt, skal de sove sammen, og så skal mor og far sove sammen i soveværelset. Og vi fornemmer, at hun kan overtales, men det vil kræve lidt tilvænning. Hun er også vant til, at vi holde i hånd til hun falder i søvn igen, hvis hun vågner om natten.

Så hvornår gør vi det, og hvordan bærer vi os an? Som du ved, er det en beslutning, der har været længe undervejs, og vi har glædet os så meget til at sove sammen igen, at det vil være et nederlag for os, hvis vi prøver, og det ikke virker, og vi må rykke tilbage igen.

Vi har ikke sovet sammen, siden vores datter blev født. Så hun har jo aldrig kendt andet. Vi er gået efter mest mulig søvn til flest mulige, og det har tit bedst kunne lade sig gøre, hvis vi delte os op.

Men er det nu? Eller først i den næste ferie? Og hvis det er nu, hvordan gør vi så rent praktisk? Putter en forælder begge børn alene?

Vi plejer jo både at læse og synge for storesøster, hvor lillebror får en enkelt sang på armen og derefter bliver puttet og aet lidt på ryggen i sin seng.

På forhånd mange tak. Vi glæder os meget til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år