Dårligt putteritual

4. januar 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Dårligt putteritual

Hej Helen.

Hjemme hos os har vi udfordringer når vi skal putte vores datter om aftenen, og det er så udmattende hver aften.

Vores datter vågner typisk mellem kl 5-6 hver dag. Hun går i dagpleje, og hun får stadig formiddagslur på ca 1 time kl 8-9, og middagslur kl ca 13, hvor hun sover mellem 1,5-2,5 timer. Hun vågner 2-3 gange om natten, så hun er meget træt om formiddagen.

Vi spiser aftensmad kl 17:30, hvor hun bagefter kommer i bad. Så får hun natgrød kl 19, hvor vi bagefter leger "stille" leg, børster tænder og går op i seng kl ca 19:30.
Hun får stadig en flaske på 300 ml som hun drikker mens hun ligger i sin seng. Her starter det typisk med at hun roder rundt i sengen, drikker lidt mælk og vender sig væk fra flasken flere gange indtil hun overgiver sig til trætheden og drikker stort selv hele flasken. Bagefter lægger vi hende og putter dynen om hende, men hvis vi går rejser hun sig op og skriger. ...

Annonce

... Hun græder ikke bare, hun skriger virkelig. Derfor bliver vi siddende ved hende indtil hun sover så dybt, at hun ikke kan høre vi går ud. Ofte ligger hun næsten og sover, men bliver ved med at rejse sig op i tremmesengen, som om hun ikke vil overgive sig til søvnen. Det tager tit 1,5 time før hun sover.

Min kæreste bruger ikke så lang tid på at putte hende som mig - det er som om hun har svært ved at falde til ro når jeg putter hende. Vi har selvfølgelig også overvejet om vi putter hende på det rigtige tidspunkt, men uanset om vi putter hende kl 19, 19:30 eller 20, er det det samme.

Vi har kørt samme putteritual med bad og grød siden hun var 6 måneder, så det er meget genkendeligt for hende. Hun sover i tremmeseng på eget værelse, og har også gjort det siden 6 måneders alderen.

Har du forslag til nogen ændringer? Jeg er så bange for at vi har skabt nogen dårlige vaner.

Mange hilsner
Fra en træt mor:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder