Brev:
Dårligt putteritual
4. januar 2018
Alder:
15 mdr.
Dårligt putteritual
Hej Helen.
Hjemme hos os har vi udfordringer når vi skal putte vores datter om aftenen, og det er så udmattende hver aften.
Vores datter vågner typisk mellem kl 5-6 hver dag. Hun går i dagpleje, og hun får stadig formiddagslur på ca 1 time kl 8-9, og middagslur kl ca 13, hvor hun sover mellem 1,5-2,5 timer. Hun vågner 2-3 gange om natten, så hun er meget træt om formiddagen.
Vi spiser aftensmad kl 17:30, hvor hun bagefter kommer i bad. Så får hun natgrød kl 19, hvor vi bagefter leger "stille" leg, børster tænder og går op i seng kl ca 19:30.
Hun får stadig en flaske på 300 ml som hun drikker mens hun ligger i sin seng. Her starter det typisk med at hun roder rundt i sengen, drikker lidt mælk og vender sig væk fra flasken flere gange indtil hun overgiver sig til trætheden og drikker stort selv hele flasken. Bagefter lægger vi hende og putter dynen om hende, men hvis vi går rejser hun sig op og skriger. Hun græder ikke bare, hun skriger virkelig. Derfor bliver vi siddende ved hende indtil hun sover så dybt, at hun ikke kan høre vi går ud. Ofte ligger hun næsten og sover, men bliver ved med at rejse sig op i tremmesengen, som om hun ikke vil overgive sig til søvnen. Det tager tit 1,5 time før hun sover.
Min kæreste bruger ikke så lang tid på at putte hende som mig - det er som om hun har svært ved at falde til ro når jeg putter hende. Vi har selvfølgelig også overvejet om vi putter hende på det rigtige tidspunkt, men uanset om vi putter hende kl 19, 19:30 eller 20, er det det samme.
Vi har kørt samme putteritual med bad og grød siden hun var 6 måneder, så det er meget genkendeligt for hende. Hun sover i tremmeseng på eget værelse, og har også gjort det siden 6 måneders alderen.
Har du forslag til nogen ændringer? Jeg er så bange for at vi har skabt nogen dårlige vaner.
Mange hilsner
Fra en træt mor:-)