Brev:
Stoppe amning og nyt putteritual
4. januar 2018
Alder:
11 mdr.
Stoppe amning og nyt putteritual
Hej Helen
Så er jeg på banen igen ;)
Min datter bliver 11 mdr på mandag og jeg går derfor med tankerne om at stoppe amningen helt.
Hun spiser rigtig godt (og meget) i løbet af dagen, så det eneste tidspunkt jeg ammer hende på er til puttetid. Vi har af flere omgange prøvet en flaske i stedet for brystet, men uden held. Derfor ammede jeg videre, da det ikke gjorde mig så meget. Nu føler jeg lidt, at hun ikke 'har brug' for mælken til puttetid og at det mere er for tryghedens skyld. Jeg synes dog det er svært at vurdere, da hun tager noget mælk, men derefter ligger og sutter for hyggens skyld.
Vores putteritual er sådan her:
- Nattøj og ble
- Børste tænder
- Amme i mørket på hendes værelse
- Synge vuggevise imens vi ammer
- Over i sengen med sut og bamse og falder i søvn.
Nogle gange falder hun i søvn under amningen og andre gange falder hun i søvn i sengen.
Jeg fornemmer, at hun har brug for amningen for at falde til ro, men tænker også, at det vel er en tilvænningssag?
Om natten kan opvågningerne klares med en sut.
Vi går med tanken om, at far skal overtage putningen og at vi tager en kold tyrker med brystet. Han vil gøre præcis de samme ting som mig, men vi vil nægte hende brystet, for at lære hende den nye puttemetode.
Er det overhovedet en holdbar metode eller kan du anbefale noget andet?
Vi har også snakket om, at jeg skal prøve at lade hende amme og så ligge hende med det samme jeg kan fornemme, at hun bare hygger, for at hun på den måde lærer at sove udelukkende uden bryst. Så kan vi tage brystet ud af ligningen bagefter?
For tiden må jeg indrømme, at jeg har ladet hende være ved brystet, da jeg vidste det fik hende til at falde til ro hurtigt.
Jeg håber, at du kan give mig lidt råd til, hvordan og hvornår jeg bedst får vænnet hende fra brystet.
Hilsen Jeanne