Brev:
4 måneder og urolige nætter
4. januar 2018
Alder:
4 mdr.
4 måneder og urolige nætter
Kære Helen
Endnu engang tak for svar på tidligere spørgsmål - det har hjulpet rigtig meget at holde min dreng oppe i længere tid, så han nu er meget nemmere at få til at sove og det er lykkedes de sidste 3 dage at holde ham sovende i barnevognen i 1,5 timer - for første gang!
Jeg har netop bestilt din bog om børn og søvn, men håber du kan hjælpe mig i mellemtiden, da jeg har sovet virkelig dårligt de sidste 3 uger.
Som jeg skrev i mit tidligere brev virker min søn meget sulten om natten og jeg ammer ham ca. Hveranden time. Jeg har i den sidste uge tænkt meget over at få ham fyldt helt op om dagen. Om dagen ammer jeg ham ca. Hveranden time + han får en halv portion grød 2 gange om dagen (som han er meget glad for). Han gylper dog stadig ret meget. Jeg er begyndt at mistænke, at det måske ikke handler om sult?
Min søn er begyndt at være meget urolig om natten. Han gnider sig i øjnene, tager sin sut ud, skal prutte og bøvse og søger mig konstant (han har før sovet helt roligt og blevet ammet hver 3. Time). Jeg var vågen ca hver time i nat. Det var ikke nok at give ham sutten - jeg måtte amme ham og ligge ham på siden (han slapper af, når han ligger på siden) og nogle gange holde om ham. Hvis jeg lader ham ligge uden at gøre noget begynder han at græde eller vågne helt op.
I mit sidste brev skrev jeg også omkring muligheden med at give MME i flaske om natten for at “fylde ham op”, men jeg har endnu ikke haft lyst til at prøve det, da jeg godt kan lide at amme ham. Jeg er dog bange for at jeg bliver nødt til det, hvis han virkelig er sulten.. Mon mælkeproduktionen kan blive sat ned i løbet af natten (i den tidligere morgen virker det ikke som om der er meget mælk tilbage)?
Min søn har aldrig virket meget “tryghedssøgende” og har indtil nu altid kunnet ligge alene om natten, så jeg er i tvivl, om den natlige uro skyldes at han søger tryghed?
Der sker rigtig meget med min søn for tiden - han er en stor dreng (ml. 8-9 kilo), siger nye lyde, griner mere og kan gribe om legetøj mm. Han er meget glad og nysgerrig i løbet af dagen. Det betyder også at vi kommer mere ud og han får nye oplevelser.
Jeg er bekymret for, om jeg er ved at give min søn dårlige vaner - både ved at jeg putter ham til natten ved at holde om ham/ligge ham på siden, til han falder til ro + at jeg holder om ham om natten, når han “rumstere” rundt - det føles bare ikke rigtig at putte ham til natten ved at gå fra ham (som min SP har anbefalet). Jeg holder meget af, at sove med min søn i samme seng og at amme ham, men jeg kan snart ikke holde til de mange natlige opvågninger og tænker derfor, at han måske skal over i sin egen seng?
Hvad er dine tanker om alt dette? Skyldes det mon at han søger tryghed (og i så fald — vil han komme “over det” på et tidspunkt)? At han er sulten? Og er jeg ved at give ham dårlige vaner (måske er det mit behov at ligge sammen med ham)? Bør jeg putte ham til natten, uden at ligge ved siden af ham? Bør han komme over i sin egen seng?
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
Maiken