4 måneder og urolige nætter

4. januar 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

4 måneder og urolige nætter

Kære Helen

Endnu engang tak for svar på tidligere spørgsmål - det har hjulpet rigtig meget at holde min dreng oppe i længere tid, så han nu er meget nemmere at få til at sove og det er lykkedes de sidste 3 dage at holde ham sovende i barnevognen i 1,5 timer - for første gang!

Jeg har netop bestilt din bog om børn og søvn, men håber du kan hjælpe mig i mellemtiden, da jeg har sovet virkelig dårligt de sidste 3 uger.

Som jeg skrev i mit tidligere brev virker min søn meget sulten om natten og jeg ammer ham ca. Hveranden time. Jeg har i den sidste uge tænkt meget over at få ham fyldt helt op om dagen. Om dagen ammer jeg ham ca. Hveranden time + han får en halv portion grød 2 gange om dagen (som han er meget glad for). Han gylper dog stadig ret meget. Jeg er begyndt at mistænke, at det måske ikke handler om sult?

Min søn er begyndt at være meget urolig om natten. Han gnider sig i øjnene, tager sin sut ud, skal prutte og bøvse og søger mig konstant (han har før sovet helt roligt og blevet ammet hver 3. Time). Jeg var vågen ca hver time i nat. Det var ikke nok at give ham sutten - jeg måtte amme ham og ligge ham på siden (han slapper af, når han ligger på siden) og nogle gange holde om ham. Hvis jeg lader ham ligge uden at gøre noget begynder han at græde eller vågne helt op.

I mit sidste brev skrev jeg også omkring muligheden med at give MME i flaske om natten for at “fylde ham op”, men jeg har endnu ikke haft lyst til at prøve det, da jeg godt kan lide at amme ham. Jeg er dog bange for at ...

Annonce

... jeg bliver nødt til det, hvis han virkelig er sulten.. Mon mælkeproduktionen kan blive sat ned i løbet af natten (i den tidligere morgen virker det ikke som om der er meget mælk tilbage)?

Min søn har aldrig virket meget “tryghedssøgende” og har indtil nu altid kunnet ligge alene om natten, så jeg er i tvivl, om den natlige uro skyldes at han søger tryghed?

Der sker rigtig meget med min søn for tiden - han er en stor dreng (ml. 8-9 kilo), siger nye lyde, griner mere og kan gribe om legetøj mm. Han er meget glad og nysgerrig i løbet af dagen. Det betyder også at vi kommer mere ud og han får nye oplevelser.

Jeg er bekymret for, om jeg er ved at give min søn dårlige vaner - både ved at jeg putter ham til natten ved at holde om ham/ligge ham på siden, til han falder til ro + at jeg holder om ham om natten, når han “rumstere” rundt - det føles bare ikke rigtig at putte ham til natten ved at gå fra ham (som min SP har anbefalet). Jeg holder meget af, at sove med min søn i samme seng og at amme ham, men jeg kan snart ikke holde til de mange natlige opvågninger og tænker derfor, at han måske skal over i sin egen seng?

Hvad er dine tanker om alt dette? Skyldes det mon at han søger tryghed (og i så fald — vil han komme “over det” på et tidspunkt)? At han er sulten? Og er jeg ved at give ham dårlige vaner (måske er det mit behov at ligge sammen med ham)? Bør jeg putte ham til natten, uden at ligge ved siden af ham? Bør han komme over i sin egen seng?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika