Rod i natteroderier

3. januar 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Rod i natteroderier

Kære Helen.

Tak for en god brev kasse og tidligere svar.
Jeg har flere af dine bøger, som jeg ofte bruger som inspiration når vi står overfor nye problemstillinger.

Jeg er mor til to præmatur tvillinger som nu er 23 uger (18 korrigeret) og de er nogle dejlige drengene med myre i bleen, som vi kalder det og fuld fart frem.

Jeg har prøvet at få dem ind i en hvis rytme og rutine over dagen, selvfølgelig med plads til at de stadig selv regulerere mange ting. Jeg var prøvet det med at dele mælkemåltidet op så de fik når de vågnede/melder sig og igen bør de skal sove, men det fungerer ikke rigtig hos os og resulterede i det modsatte bemelig en del sjat spsining og dertil sovning. Det lader til at være bedre for dem med ca 6 flasker om dagen hvor de tager 90-200 ml ca.

En typisk dag starter tidligt nogen gange kl 5, og derfor får de en morgen lur på 30-60 min, vi vasker og får tøj på, topper af med en flaske og lur i barnevogne kl 09/09.30 ca hvor jeg triller i to timer, hvor efter de sover i vognen under et læskur til 12.30/13.30 stykker, altså en god lang lur. Her efter frokost flaske og den seneste uge opstart i grød med små smagsprøver. Så leger vi, og næste lur ligger kl 16 ca, og vare 20-60 min, op og lege og tumle igen, en flaske kl 17 ca, sidder med ved ...

Annonce

... bordet hvis vi spiser rolig aftensmad, og er ellers i armene på os eller sidder ved os om aftenen. De bliver trætte og lær til seng mellem kl 19 og 20, og puttes nemt i svøb og vuggen hvis vi fanger dem på det rette tidspunkt, og mindre nemt hvis de lige når at blive overtrætte.

De sover på eget værelse i hver deres seng. De skal tit lige vugges efter ca 30 min, hvor efter de sover videee, får en drømmeflake kl 22 ca, og her fra ændre sove/spise tiderne sig så løbende. I laaang tis var der synkront flaske kl 01 og kl 04, den ene tvilling stod op kl 05 den anden 06. Nu sover den ene tit til kl 03 og får sin flaske der, hvor sne anden er kommet ind i en dårlig stime af halv opvågninger i gråd hver 45-60 min og skal vugges i søvn længe og vågner ofte lige så snart man prøver at ligge ham. De er super hårdt at være oppe så mange gange om natten nu, samtidig med de står så tidligt op.

Nu til mit spørgsmål: har du nogle tips og råd til hvad vi kan forbedre for min ene tvilling så han undgår de mange opvågninger hvor han skal tages op?

Vi ved jo han kan sove længere stræk, han har gjort det før og sover fint i sin formiddsgslur. Jeg er ikke meget for at skulle vække dem fra deres formiddagslur, da de ofte så ikke er friske og glade.

På forhånd tak

Hilsen Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina