Brev:
Natteroderi - 13 mdr.
28. december 2017
Alder:
13 mdr.
Natteroderi - 13 mdr.
Hej Helen
Nu har jeg endnu engang brug for et godt råd (eller fem!) (beklager den lange smøre)
Sagen er den at vi de sidste to mdr ikke har sovet mere end max 2 timer sammenhængende om natten.
Vores pige på nu 13 mdr har altid været MEGET nem at putte og har sovet igennem med kun et par enkelte afbrydelser hvor hun har tabt sutten. Det har ændret sig radikalt!
Hun startede i vuggestue for 3 mdr siden og er meget glad for det. Trives utroligt godt deroppe, glad og veltilpas. Det er fuldstændigt det samme herhjemme; en meget glad og grinende pige, veltilpas, spiser som hun skal og er i det hele taget sund og rask.
Hun er pt i en overgang fra 2 til 1 lur, hvilket jeg er klar over ikke gør situationen bedre.
Vores aftener/nætter ser pt(og de sidste 2 mdr) således ud:
Kl 18: aftensmad
Herefter bad,rolig leg
Kl19.30: tilbydes grød - forskelligt om hun spiser
Kl 20-20.30: puttes med flaske (får kun den ene flaske og vi har valgt at bevare den så længe der ikke er mere ro på vores aftener for ikke af lave for mange ændringer)
Herefter har aftenen to scenarier, enten falder hun i søvn til flasken og kan ligges i seng. Eller også er hun lysvågen og bliver tosset hvis hun bliver lagt ned. Vender sig om og sætter sig op. Jeg siger godnat og lader hende sidde - oftest bliver hun ked af det efter kort tid og jeg går ind og tager hende op. Hun vil ikke sidde hos mig men eller ikke ligge i sengen. Så der går typisk 1-2 timer, hvor jeg forsøger at putte hende ved at sidde med hende eller ligge hende i sengen. Til sidst falder hun som regel i søvn på min arm.
Herefter sover hun uroligt og har brug for hjælp til at få sutten ca 3-4 gange indtil vi rammer 3-5 tiden. Hvis hun vågner op her, kan jeg ikke få hende til at falde i søvn igen og efter 1-11/2 time står vi op. Hun er i utroligt godt humør! Leger og er vildt glad indtil hun bliver træt omkring 9 tiden, hvor hun så puttes til første lur.
Nogle dage sover hun 3 1/2 time på sin første lur og er slet ikke træt til nr 2 lur. Hvis hun ikke får den, er der tendens til at hun vågner ca 1 time efter at hun er puttet til natten og er totalt frisk.
Hendes dagsprogram ser sådan ud:
7: havregrød
8.30:afleveres i vuggestue
9: spiser frugt og boller
9.30-10: puttes til lur
Afhængigt af denne lur står hun op mellem 12-13
Herefter frokost
Leg
Afhængigt af første lur puttes hun omkring kl 15-15.30 sover ofte til 16.30 (hvor jeg langsomt vækker hende)
Herefter frugt/bolle
Når hun vågner om natten er hun ikke ked af det, kun i selve opvågningen. Vi har prøvet tage hende med ind i vores seng, det lykkes sjældent, hun blir ofte mere sur over det.
Til at starte med tillage jeg alt natteroderiet et par tænder der var på vej, hendes motoriske aktivitet(hun kravler og er begyndt at rejse sig) samt vuggestuestart. Men nu efter 2 mdr er det status quo og jeg har ikke flere ideer til hvad vi kan gøre.
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig!