Brev:
Putning fra amme i søvn til sove selv
22. december 2017
Alder:
12 mdr.
Putning fra amme i søvn til sove selv
Hel Helen
Så skriver vi igen.
Vi fulgte dit sidste råd og begyndte at amme i værelset hvor vores dreng skal sove.
Det betyder, at han nu i flere mdr er blevet ammet på værelset og faktisk 99% af gangene bliver ammet i søvn og lagt sovende i seng.
Det kan godt være lidt svingende hvordan han sover, snot, drømme mm driller engang i mellem - men han har faktisk flere gang på en uge normalt - hvor han måske kun vågner 1 gang eller slet ikke i løbet af natten. Normalen er sig at han vågner et par gange i løbet af aftenen - sidste gange omkring kl 22-23 også plejer han de fleste aftner at sove til næste morgen, måske med en lille opvågning omkring kl 5, men det er svingende.
Hans rytme er meget svingende - men han står stort set altid op omkring kl 6 (mellem 5.30-6.30 plejer han at vågne)
Han sover 2 lurer i løbet af dagen, formiddag på omkring 1,5-2 timer og eftermiddag på alt fra 30 min til 2,5 time (vuggestuen praktiserer ikke vække politik - så der har vi ingen indflydelse på)
Han spiser fint og ammes som sagt kun den ene gang ved putning.
Men den er han så tilgengæld også MEGER glad for...
Han puttes omkring kl 19.00
Vi har det putteritual/aftenrutine nu der hedder:
Aftensmad omkring kl 17.30/18.00
Herefter leg og hygge med far og bror mens der ryddes op.
Nattøj på.
Aftengrød (semper godnatgrød) omkring kl 18.30/45
Rullegardin for
Børste tænder
Godnat til far og storebror
Ind på værelset med slukket lys og ammes mens mors nusser tæer (zoneterapi) og nynner (i alt fra 15-40 min amning og det er på begge sider)
Lægges sovende i seng.
Hvordan kommer vi væk fra den sidst amning og får lært vores dreng at falde i søvn i sin seng.
Lægger vi han nu vågen i sengen græder og græder han.
Vågner han om natten og aftenen SKAL vi også have ham op for at trøst?
Han bruger ikke sut.
Vi har forsøgt at korte amningerne ned - men så vågner han bare i løbet af aftenen og skriger indtil han ammes igen.
Og afbrydes amningen - søger han igen og igen.
Han elsker denne amning - når gardiner bliver ruller foe peger han selv over i stolen hvor han bliver ammet og smiler og griner.
Hvad gør vi??
Er det normalt i hans alder at have perioder hvor man vågner af nærmest mareridt og har meget svært ved at falde til ro igen?
På forhånd tak for hjælpe .
Med venlig hilsen
Tina
PS Han er ikke glad for alm grød - derfor pulvergrød til aftensmad og det er MEGET svingende hvor meget han spise - tit hvis han er blevet for træt - nægter han...