Putning fra amme i søvn til sove selv

22. december 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Putning fra amme i søvn til sove selv

Hel Helen

Så skriver vi igen.

Vi fulgte dit sidste råd og begyndte at amme i værelset hvor vores dreng skal sove.
Det betyder, at han nu i flere mdr er blevet ammet på værelset og faktisk 99% af gangene bliver ammet i søvn og lagt sovende i seng.

Det kan godt være lidt svingende hvordan han sover, snot, drømme mm driller engang i mellem - men han har faktisk flere gang på en uge normalt - hvor han måske kun vågner 1 gang eller slet ikke i løbet af natten. Normalen er sig at han vågner et par gange i løbet af aftenen - sidste gange omkring kl 22-23 også plejer han de fleste aftner at sove til næste morgen, måske med en lille opvågning omkring kl 5, men det er svingende.

Hans rytme er meget svingende - men han står stort set altid op omkring kl 6 (mellem 5.30-6.30 plejer han at vågne)

Han sover 2 lurer i løbet af dagen, formiddag på omkring 1,5-2 timer og eftermiddag på alt fra 30 min til 2,5 time (vuggestuen praktiserer ikke vække politik - så der har vi ingen indflydelse på)

Han spiser fint og ammes som sagt kun den ene gang ved putning.
Men den er han så tilgengæld også MEGER glad for...

Han puttes omkring kl 19.00

Vi har det putteritual/aftenrutine nu der hedder:

Aftensmad omkring kl ...

Annonce

Herefter leg og hygge med far og bror mens der ryddes op.
Nattøj på.
Aftengrød (semper godnatgrød) omkring kl 18.30/45
Rullegardin for
Børste tænder
Godnat til far og storebror
Ind på værelset med slukket lys og ammes mens mors nusser tæer (zoneterapi) og nynner (i alt fra 15-40 min amning og det er på begge sider)
Lægges sovende i seng.

Hvordan kommer vi væk fra den sidst amning og får lært vores dreng at falde i søvn i sin seng.
Lægger vi han nu vågen i sengen græder og græder han.
Vågner han om natten og aftenen SKAL vi også have ham op for at trøst?

Han bruger ikke sut.

Vi har forsøgt at korte amningerne ned - men så vågner han bare i løbet af aftenen og skriger indtil han ammes igen.
Og afbrydes amningen - søger han igen og igen.
Han elsker denne amning - når gardiner bliver ruller foe peger han selv over i stolen hvor han bliver ammet og smiler og griner.

Hvad gør vi??

Er det normalt i hans alder at have perioder hvor man vågner af nærmest mareridt og har meget svært ved at falde til ro igen?

På forhånd tak for hjælpe .
Med venlig hilsen
Tina

PS Han er ikke glad for alm grød - derfor pulvergrød til aftensmad og det er MEGET svingende hvor meget han spise - tit hvis han er blevet for træt - nægter han...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!