Brev:
Søskende-samsovning
18. december 2017
Alder:
16 mdr.
Søskende-samsovning
Kære Helen
Tak for din gode svar - især de to sidste vedrørende både storesøster og lillebrors søvn.
Vi har været igennem en lang sygdomsperiode, hvor både storesøster på 4 1/2 år og lillebror på knap 1 1/2 år har været rigtig syge med høj feber, snot og hoste i flere uger.
Nu er alle (7-9-13) ved at være på højkant igen, og vi overvejer nu at lægge børnene på samme værelse. Det har hele tiden været drømmen og ambitionen, men der har hele tiden været noget i vejen.
Den primære årsag er, at lillebror fortsat sover urolig og har brug for hjælp (en hånd på maven, holde hånd, tages op og trøstes eller et åbenlyst behov for at ligge tæt). Han er blevet rigtig god til at falde i søvn igen. Men vi "hjælper ham" gerne 3-6 gange i løbet af en nat. Nogle gange mere - med mindre han selvfølgelig bliver hevet op i vores seng.
Han står (ifølge vidunderlige uger) over for et udviklingsspring, og vi tænker derfor på, om vi (igen) skal udskyde samsovningen, til vi er på den anden side af springet?
Storesøster sover nogenlunde men har stadig jævnlig mareridt og er for alvor blevet opmærksom på sine omgivelser og spørger ofte ind til røvere og uhyrer. Vi taler med hende om det og prøver så vit muligt at afdramatisere. Men vi regner med, at det vil være en stor omvæltning for hende, når den voksne rykker ud af soverværelset.
Som det er nu, skiftes vi til at sove ved hvert barn (en ved siden af storesøster på en boksmadras og en i dobbeltsengen med lillebror ved siden af i tremmesengen).
Vi er helt klart på at tage kampen og lære dem, at nu er det sådan det er. Børnene sover sammen, og de voksne sover sammen. Vi vil bare være sikre på, at vi vælger det bedst mulige tidspunkt at gøre det på.
Min umiddelbare frygt er, at en af os alligevel kommer til at sove på en boksmadras inde ved børnene, fordi de fortsat græder / kalder i løbet af natten. Og så vi måske lidt vidt?! Med mindre du tænker, at de trods alt lærer noget af at se konstallelationen og på den måde lærer, at de nu skal til at sove sammen de to?
Jeg håber, du kan hjælpe os med dine tanker.
På forhånd tak og rigtig god jul.
Kærlig hilsen
L
PS: Jeg glemte at skrive, at vi overvejer, om vi skal udnytte juleferien til at forene børnene på børneværelset. Der ha vi 10 sammenhængende fridage, hvor vi har fleksibiliteten til at prøve det af.
Dvs ingen skal tidligt op, så hvis de vækker hinanden, bliver vi måske ikke helt lige så stressede over det. Og de voksne kan også nappe en middagslur, hvis det skulle gå helt galt.
Men hvis du tænker, at det er dumt med lillebrors udviklingsspring lige rundt om hjørnet (ifølge Vidunderlige uger-appen begynder springet om en lille uge - altså præcis der, hvor vi ville rykke rundt), venter vi lidt endnu.