Brev:
Stop amning - nyt putteritual 13 mdr datter
14. december 2017
Alder:
13 mdr.
Stop amning - nyt putteritual 13 mdr datter
Hej Helen,
Min datter fylder 13 måneder.
Vi vil gerne bede om konkrete input til, hvordan vi får stoppet amning og skabt et godt putteritual, hvor far også kan putte. I dag bliver hun lullet til ro ved brystet inden hun vender sig væk og falder i søvn med sutten i munden.
Lidt baggrund - I dag forløber vores aftener således:
Vi spiser aftensmad mellem 17.30 og 18, så leger vi tre kvarters tid (hver anden aften bader jeg hende). Så går vi ind på puslebordet på børneværelset og tager nattøj på, smører creme på den tørre hud og reder håret. Imens laver far aftengrød. Den spiser hun omkring 18.45/19 (med større eller mindre appetit). Så vasker vi hænder og hun får vasket ansigtet, får d-dråber og børster tænder. Så går vi ind i soveværelset, hvor vi har hendes barneseng sat til vores seng, så den er åben i den ene side. Jeg ammer hende, vi læser mimbo jimbo godnathistorie. Så siger jeg, nu skal vi snart sove, hun kravler over i sin seng og jeg synger de samme to sange for hende, mens jeg ligger ved siden af hende. Nogle gange lykkes det mig, at hun kommer ned og ligge, men de fleste dage bliver hun siddende og for tiden hiver hun op i min bluse og vil have mere babs!
Jeg forsøger i et stykke tid at sige til hende, at hun skal ligge sig ned, at vi skal sove, men for det meste bliver hun siddende, eller hun sætter sig op igen, hvis jeg ligger hende ned. Efterhånden bliver hun mere og mere træt og begynder at pylre og klynke, fordi hun vil have mere babs. Når jeg prøver at stå fast bliver hun helt hektisk og hun er for mig at se umulig at få til at falde til ro igen uden jeg ammer hende til ro. Jeg ammer hende liggende, og til sidst skifter hun altid mellem sut og babs et par minutter inden hun falder helt i søvn. Her vender hun sig som regel om på den anden side og falder helt i søvn! sødt og trygt :) Hun har en kaninbamse, som får mange kram og knus i løbet af dagen og hun sidder gerne med den under armen under godnathistorien. Men når jeg putter hende, og ligger bamsen hos hende slå hun den som regel væk - den skal jeg ikke prøve at spise hende af med ;)
I en periode fra 11-12 mdr gik det rigtig fint med at amme hende i stuen og så gå ind og putte hende med en godnatsang uden at blive ammet yderligere. Da hun fyldte 12 mdr gik det ritual helt i stå og jeg vendte tilbage til at amme hende til ro.
Vi som forældre trives som udgangspunkt med vores senge setup, - der er god plads til, at vi alle kan sove, og det har været nemt at følge dine anbefalinger for nat-amninger i hendes første år… Men er det bedre hun får en lukket tremmeseng i soveværelset?
Min datter går i vuggestue, hvor hun startede som 10,5 mdr. Jeg startede på arbejde, da hun var 11.5 mdr. Hun sover middagslur fra ca 11.30-14 - om dagen bliver hun puttet i sin voksi og falder i søvn i løbet af få minutter. Om aftenen kokser det, bare hun skal have dynen på…
Mine spørgsmål går på:
Hvordan vil du anbefale mig at gribe udfasning af amning an? - kan jeg bare stoppe fra den ene dag til den anden når det reelt er 1-3 måltider hun får i løbet af aftenen/natten? Eller er min mælkeproduktion for stor? Er det putte-amningen eller nat-amningen først? Skal jeg sove i gæsteværelset i et stykke tid og lade farmand lulle hende videre i søvn.
Hvornår og hvordan kommer far bedst ind i putteritualet?
Hvor meget gråd skal vi leve med ifm sådan en ændring af vaner? - jeg har enormt svært ved at hun skal græde sig selv i søvn (mens vi sidder ved siden af)- er det så bedre at tage hende ud af soveværelset en tyve minutters tid, og så starte forfra med godnathistorie og sang? eller hvordan gør vi? min erfaring er, at hun kommer helt op at køre, og derfra tænker jeg aldrig vi får skabt ro og tryghed til at falde i søvn. Hvor mange dage skal vi i princippet putte/stå op igen? Risikerer vi, at hun pludselig tror det er sådan en aftenputning er?
hun er kejsersnitbarn og jeg har flere gange tænkt, om hun vil have glæde af trykmassage eller zoneterapi om aftenen, for at finde mere ro? Jeg har forsøgt - men hun flytter sig som regel væk fra mine tryk… Har du erfaring med det? og er der særlige punkter du kan anbefale? kan det hjælpe til, at hun synes det er rart at få dyne på?
Giver det mening at arbejde på nyt ritual med en 13 mdr baby, eller kommer der et bedre tidspunkt lige om lidt?
Til sidst… i hvilken rækkefølge og hvilket tempo, anbefaler du ændringerne skal ske i? :)
Vi glæder os meget til at høre dit svar, så vi kan få farmand på banen og jeg kan få fred ift amning…
Mange hilsner
Rikke